Yritys – panosta logistiikkakumppaniin
PostNordin teettämän tutkimuksen mukaan puolet pohjoismaisista logistiikkapalveluiden ostajista uskoo, että heidän yrityksensä pääasiallisella kuljetuskumppanilla on riittävästi osaamista logistiikan strategiseen kehittämiseen.
Pääasiallisen kuljetuskumppanin osaamisella on suuri merkitys, sillä hyvä logistiikkakumppani ymmärtää yrityksen toimintaa ja tarpeita laaja-alaisesti. Tulevaisuuden logistiikka nähdäänkin kiinteänä osana yritysten strategiaa ja tärkeänä osana kannattavuusyhtälöä.
Vähittäiskaupan puolella ollaan tyytyväisempiä
Vähittäiskaupan alalla 58 prosenttia vastanneista yrityksistä sanoo, että niiden pääasiallisella kuljetuskumppanilla on riittävästi osaamista voidakseen auttaa yrityksen logistiikka- ja kuljetusstrategian kehittämisessä. Toiminnan kehittämisen osalta 60 prosenttia on sitä mieltä, että niiden pääasiallinen kuljetuskumppani voi auttaa.
– Hyvä logistiikkakumppani ymmärtää toimintaamme ja tarpeitamme, kuuntelee meitä herkällä korvalla sekä ymmärtää, miten eri tapahtumat vaikuttavat meihin asiakkaana, Gina Tricot’n logistiikkapäällikkö Petri Ventelä sanoo.
Teollisuuden logistiikka on monimutkaisempaa
Teollisuuden puolella ainoastaan 45 prosenttia yrityksistä koki, että niiden kuljetuskumppanilla on riittävästi osaamista voidakseen auttaa strategian kehittämisessä. Vastaavasti 52 prosenttia on sitä mieltä, että niiden pääasiallinen kuljetuskumppani voi auttaa logistiikka- ja kuljetustoiminnan kehittämisessä.
Chalmersin teknillisen korkeakoulun lehtori Per Olof Arnäs uskoo yhden syyn olevan se, että teollisuusyritysten logistiikka on usein monimutkaista ja tiiviisti integroitu liiketoimintaan, minkä vuoksi kuljetuskumppanin voi olla vaikea auttaa sen kehittämisessä.
– Logistisia haasteita esiintyy toisin sanoen muuallakin kuin vain saapuvissa ja lähtevissä virroissa, hän toteaa.
Lähde: Pohjoismainen Logistiikkabarometri 2016/2017