Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

7 vinkkiä onnistuneeseen vientiin

Suunnitteletko verkkokauppasi laajentamista kansainvälisille markkinoille? 

Siinä tapauksessa on hyvä myös perehtyä kohdemaan logistiikkaan ja logistiikkamarkkinoihin. Kaikki ei aina toimi samoin kuin kotimaassa.

  1. Paikallisesti toimiva kumppani
    Valitse logistiikkakumppani, joka toimii siellä, minne aiot laajentaa. 
    Mitä vähemmän erillisiä kumppaneita, sitä vähemmän kuljettamista ja hallinnollista työtä.

  2. Ennalta sovitut aikataulut vai joustava yhteistyö?
    Tarkista logistiikkakumppanilta, mitä mahdollisuuksia se tarjoaa. Vertaa joustavuutta sekä kustannuksia ja laske sen perusteella, mikä on kannattava toimintamalli juuri sinun yrityksesi tilanteessa.

  3. Toimitusvarmuus on tärkeää
    Ota selvää myös siitä, miten logistiikkakumppani selviää sesonkiaikojen nopeista muutoksista ja varmista, että sillä on valmiina tehokkaat rutiinit ja prosessit. Tässä on kyse niin toimitusten tarkkuudesta kuin varmuudestakin. Varmista myös, että logistiikkayrityksellä on hyvä lähetystenhallintajärjestelmä, jotta pystyt seuraamaan lähetyksiäsi koko ajan. Suomessa se ei yleensä ole ongelma, mutta ulkomailla seuranta ei useinkaan toimi yhtä hyvin.

  4. Tunne markkinasi
    Tutustu markkina-alueeseen, jolle haluat viedä tuotteitasi. Miten alueen kuluttajat käyttäytyvät? Eri maiden välillä voi olla suuria eroja ja eri markkinoilla voi olla erilaisia haasteita. Keski-Euroopassa suositaan pakettien toimitusta kotiovelle, eivätkä pakettiautomaatit ole yhtä suosittuja kuin meillä.

    Saksassa asiakkaat palauttavat tuotteita hyvin usein, joten siellä on tärkeää, että logistiikkakumppani osaa käsitellä palautukset sujuvasti.

  5. Huomioi lait ja määräykset
    Älä unohda selvittää vientiä koskevia lakeja ja määräyksiä. Niiden välillä voi olla suuriakin eroja eri markkina-alueilla. Joissain maissa on esimerkiksi hyvin tiukkoja terveystuotteiden tuontia koskevia rajoituksia. EU-alueen ulkopuolelle vietäessä on puolestaan otettava tullaus huomioon.

  6. Miten kohdemaassa maksetaan? 
    Selvitä, mitä maksutapoja kohdemaassa käytetään ja miten maksuliikenne kannattaa hoitaa logistisesti ja hallinnollisesti. Millainen maksamiskulttuuri maassa on?

  7. Muista vakuutukset
    Lopuksi on erittäin tärkeää, että sekä tavara että kuljetukset on vakuutettu kunnolla. Tämä koskee sekä omaa yritystä että logistiikkakumppania.

Kysy lisätietoja tai tarjous

PostNordilla saat ratkaisut kaikkiin logistiikkatarpeisiisi.

Ota yhteyttä