Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Mobiili tuo verkkokaupalle kasvua

Mobiili tuo verkkokaupalle kasvua

Verkkokauppa yleistyy kaikkialla Pohjoismaissa, ja sen myötä jo yksi neljästä tekee verkko-ostoksia matkapuhelimella. Monet verkossa toimivat yritykset ovatkin kehittäneet mobiililaitteille mukautettuja sivuja ja pienemmille näytöille soveltuvia sovelluksia.

Verkkokaupan kasvuun vaikuttaa ennen kaikkea digitaalitekniikan parissa kasvanut nuorten sukupolvi – he sekä ostavat eniten että vaikuttavat verkkokaupan kehitykseen. Tämä sukupolvi osaa hyödyntää tablettien ja älypuhelimien tarjoamia toimintoja, ja he ovat tottuneet navigoimaan internetin avaamassa mahdollisuuksien maailmassa.

Älypuhelin on merkittävä tiedonlähde

Äypuhelin on muuttanut kuluttajien tottumuksia lyhyessä ajassa sekä verkko- että kivijalkakaupan puolella. Puhelin ei ole vain ostokanava, vaan myös tiedonlähde. Asiakas voi etsiä tietoa itse, mutta saa sitä myös esimerkiksi viestien, sähköpostien ja mainosten muodossa.

Matkapuhelin on kasvattanut suosiotaan ostokanavana jo pitkän aikaa paljolti siitä syystä, että se on digitaalisista laitteista useimmin käden ulottuvilla. Matkapuhelinta tullaan todennäköisesti käyttämään verkko-ostoksiin yhä enemmän sitä mukaa, kun entistä useammat toimijat kehittävät pienille näytöille optimoituja palveluita.

Mobiilikäytössä isoja eroja maittain ja ikäryhmittäin

Joka neljäs pohjoismainen verkko-ostoksia tehnyt kuluttaja on tehnyt ostoksia puhelimellaan. Erot maiden ja ikäryhmien välillä ovat toki suuria. Kaikissa Pohjoismaissa 18–49-vuotiaat käyttävät puhelintaan ostosten tekemiseen huomattavasti useammin kuin vanhemmat ikäryhmät.

Puhelimen käyttö on nykyään yleisintä Ruotsissa ja Norjassa. Ruotsalaiset tekevät ostoksia puhelimellaan lähes kaksi kertaa enemmän kuin suomalaiset. Suomen osuuden voidaan odottaa kasvavan sitä mukaa, kun suomalaiset verkkokaupat kehittävät responsiivisia sivuja, joita myös Google preferoi.

Tanskassa ja Norjassa kuluttajat ostavat selvästi mieluummin tablettilaitteilla kuin matkapuhelimilla. Ero on huomattavasti pienempi Suomessa ja Ruotsissa, joissa molemmat alustat ovat yhtä suosittuja. Verkkokauppiaan menestyksen kannalta on keskeistä ottaa selvää, miten kuluttajat haluavat mieluiten tehdä ostoksia mistäkin tuoteryhmästä.

Vaatteet ja kengät ovat suosituimpia

Vaatteet ja kengät ovat ylivoimaisesti suosituimpia tuotteita myös matkapuhelimella tehtävissä verkko-ostoksissa, ja niitä ostavat ennen kaikkea suomalaiset ja ruotsalaiset kuluttajat. Näiden tuotteiden osalta verkkokauppa on erittäin vakiintunut.

Verkkokauppatoimijat ovat kehittäneet matkapuhelimille optimoituja sivuja, jotka tarjoavat kuluttajille samoja palveluita kuin tietokoneella selattavat sivustot, esimerkiksi videoita, koko-oppaita ja yksityiskohtaisia tuotetietoja. Alalla on myös pitkät postimyyntiperinteet, minkä ansiosta asiakkaiden on ollut helpompi siirtyä asioimaan verkkokauppoihin.

Eri tuotteet suosittuja eri maissa

Mediatuotteita ostetaan matkapuhelimella huomattavasti harvemmin Tanskassa kuin muissa Pohjoismaissa. Sen sijaan selvästi suurempi osa tanskalaisista verkkokauppa-asiakkaista ostaa matkapuhelimellaan päivittäistavaroita, mikä vahvistaa alan kasvua.

Kauneuden ja terveyden alalla Ruotsi erottuu joukosta ja maassa toimivat verkkokaupat ovatkin onnistuneet kehittämään houkuttelevia ja käytännöllisiä sivustoja, jotka toimivat kaikilla näytöillä. Ruotsalaiset kuluttajat myös tekevät ostoksia enemmän kansallisista verkkokaupoista.

Eri maiden valmius mobiililaitteiden käyttöön näkyy myös niiden käytössä muuhun kuin ostoksiin. Seitsemän kymmenestä ruotsalaisesta on saanut tarjouksia puhelimeensa, kun tanskalaisista niitä on saanut vain kolme kymmenestä. Neljä kymmenestä ruotsalaisesta on etsinyt puhelimellaan tietoa tuotteesta myymälässä ollessaan, mutta Suomessa samaa on tehnyt vain yksi kymmenestä.

Fyysisen ja verkossa olevan kaupan rajat hälvenevät

Nykyään suuressa osassa fyysistä kaupankäyntiä on myös digitaalisia elementtejä. Puolet vastaajista kertoi tutustuneensa tuotteeseen verkossa ennen sen ostamista fyysisestä liikkeestä. Viihde-elektroniikka on tärkein kategoria, jonka tuotteita ostetaan tällä tavalla, etenkin Norjassa ja Suomessa.

On epätavallisempaa, että ostoprosessi menee toisinpäin, eli että kuluttaja kokeilee tuotetta myymälässä ja ostaa sen sitten verkosta. Ruotsi on etupäässä – lähes yksi viidestä kertoi ostaneensa tällä tavalla. Tässä vaatteet ja kengät ovat ehdottomasti suurin tuotekategoria.

Muistilista mobiilisovelluksille

Verkkosivuston mukauttaminen mobiilikäyttöön soveltuvaksi tarkoittaa paljon muutakin kuin samojen asioiden tekemistä pienemmältä näytöltä käsin. Mobiililaitetta käytetään aivan eri tavalla kuin tietokonetta, mikä tarkoittaa myös erilaisia haasteita.

Mobiilikäytössä tiedon tulee siirtyä nopeasti, jotta käyttäjän ei tarvitse odotella etsiessään lisätietoja tuotteesta tai maksuprosessista. Kun kaistaleveys on esimerkiksi pienempi kuin 3G, on tärkeää, että mobiiliverkkosivu on nopea. Mitä pienempi näyttö, sitä tärkeämpää on välittää selvää ja ytimekästä tietoa.

Vaarallisia luottokorttitietoihin liittyviä vaatimuksia tulisi välttää. Kytkemällä henkilötunnuksen maksutapahtumaan tai käyttämällä perinteistä laskutusta pystyy vähentämään esteitä. Maksamisessa tulisi olla mahdollisimman vähän vaiheita ja niiden tulisi olla aidosti tarpeellisia ja tiivistä toimintoja.

 

Lähde: PostNordin verkkotutkimukset 2016–2017 sekä PostNordin verkkosivusto

Customer service