Logistiikkapalvelut osana liiketoimintastrategiaa
Pohjoismaisen Logistiikkabarometrin mukaan suurimmassa osassa yrityksiä logistiikka on jo osa yrityksen liiketoimintastrategiaa. Toki maa- ja toimialakohtaisia erojakin löytyy.
Lähes 60 prosenttia barometrin vastaajista kertoo logistiikan olevan osa yrityksensä liiketoimintastrategiaa. Suomi erottuu muista Pohjoismaista – luku on suurempi kuin pohjoismaissa keskimäärin, 74 prosenttia.
Eroja löytyy toimialojen välillä
Vaikka luvut ovat pitkälti samaa luokkaa eri yritysten kesken, joitakin eroja löytyy toimialojen välillä. Vähittäiskaupan yrityksistä 74 prosenttia oli sitä mieltä, että logistiikka kuuluu niiden liiketoimintastrategiaan, kun taas teollisuudessa vastaava luku oli vain 54 prosenttia.
PostNordin logistiikka-asiantuntijan Jörgen Olssonin mukaan ero voi johtua siitä, että teollisuudessa puhutaan prosesseista eli toimitusketjusta, kun taas vähittäiskaupan alalla puhutaan logistiikasta eli operatiivisesta logistiikasta, joka on usein toiminto.
– Kuljetukset eli operatiivinen logistiikka on usein vain yksi prosessin osa teollisuusyrityksissä, eikä yhtä tärkeä kuin prosessi kokonaisuutena, hän sanoo.
Logistiikkavastaava johtavassa asemassa
Puolessa tutkimukseen osallistuneista yrityksistä logistiikkavastaava on johtavassa asemassa. Suomessa näin on hiukan useammin kuin muissa Pohjoismaissa. Vähittäiskaupan alalla on eniten yrityksiä, jotka kertovat logistiikkavastaavansa olevan yrityksessä johtavassa asemassa.
– Kun logistiikka on edustettuna yrityksen johdossa, se nivoutuu liiketoimintaan kokonaisuutena ja osallistuu vuorovaikutukseen yrityksen eri toimintojen välillä. Tämä tekee liiketoiminnasta paitsi kilpailukykyisempää, myös tehokkaampaa, PostNordin logistiikka-asiantuntija Jörgen Olsson sanoo.
Logistiikkaratkaisut osana liiketoiminnan kokonaisuutta
Mats Rignell Atlas Copcosta on puolestaan sitä mieltä, että yhä useamman yrityksen tulisi nimittää logistiikkavastaava johtavaan asemaan.
– Liian harvat pitävät logistiikkaa osana liiketoimintaa. Logistiikkavastaavat on nähty asiantuntijoina, ja he ovat monessa mielessä toimineet sen mukaan.
– On kuitenkin ymmärrettävä liiketoimintaa kokonaisuutena, jotta logistiikkaratkaisut voidaan sopeuttaa tarpeisiin paremmin. Monen logistiikkavastaavan on myös opittava kommunikoimaan paremmin asiakasarvosta ja kannattavuudesta johtoryhmän kanssa, hän toteaa.
Lähde: Pohjoismainen logistiikkabarometri 2016/2017