Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Temun suosio kasvaa yhä erityisesti yli 50-vuotiailla ja maaseudulla – “Temusta on tullut syrjäseutujen lähikauppa”

  •  Verkkokauppa Temun suosio kasvaa yhä suomalaisten keskuudessa. Temu on nyt entistä suuremmalla erolla yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa, selviää paketti- ja logistiikkayhtiö PostNordin tuoreesta kuluttajatutkimuksesta.

  • Temu on maaseudulla asuvien keskuudessa suosituin verkkokauppa sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Maaseudulla asuvista suomalaisista 34 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana.

  • 74 prosenttia suomalaisista on ostanut ulkomaisista verkkokaupoista viimeisen vuoden aikana – suosituin verkkokauppa on Zalando

  • Suomalaiset ovat pakettiautomaattikansaa. 47 prosenttia suomalaisista suosii verkkokauppaostoksen toimitustapana pakettiautomaattia, kun Ruotsissa vastaava luku on 20 prosenttia.

Temun suosio on kasvanut suomalaisten keskuudessa merkittävästi puolen vuoden aikajaksolla, ja se on yhä selvemmin yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa. Tämä ilmenee PostNordin E-commerce in the Nordics -tutkimusraportista*, jossa vertailtiin 18–79-vuotiaiden suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupassa syys-lokakuussa 2024.

Maalis-huhtikuussa 2024 tehtyyn vastaavaan tutkimukseen verrattuna Temu on kasvattanut suosiotaan 18–29-vuotiaiden ikäryhmässä kaksi prosenttia, 30–49-vuotiaissa yhden prosentin, 50–64-vuotiaissa kaksi prosenttia ja 65–79-vuotiaissa jopa kahdeksan prosenttia. Tutkimuksessa kysyttiin, että kuinka moni vastaajista on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana.

Tutkimukseen vastanneista 50–64-vuotiaista suomalaisista 28 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana, kun vastaava luku saman ikäryhmän toiseksi suosituimman verkkokaupan Zalandon kohdalla on 22 prosenttia. Ikäryhmässä 65–79-vuotiaat jopa 32 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana, kun vastaava luku ikäryhmän toiseksi suosituimman verkkokaupan Zalandon kohdalla on 12 prosenttia.

– Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Temun suosio jatkaa kasvamistaan Suomessa kaikissa ikäryhmissä, ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa se on Suomen suosituin verkkokauppa yhä isommalla marginaalilla, Suomen PostNord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo.

Temu suosituin verkkokauppa maaseudulla asuvien keskuudessa

Tutkimuksesta ilmenee myös, että Temu on Suomen suosituin verkkokauppa maaseudulla asuvien keskuudessa. Tutkimukseen vastanneista maaseudulla asuvista** suomalaisista 34 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana, kun suurissa kaupungeissa asuvilla vastaava luku on 23 prosenttia, keskisuurissa kaupungeissa asuvilla 25 prosenttia ja pienissä kaupungeissa asuvilla 29 prosenttia.

Vastaava ilmiö on havaittavissa myös muissa Pohjoismaissa, sillä Temu on kaikissa Pohjoismaissa maaseudulla asuvien suosituin verkkokauppa. Maaseudulla asuvista ruotsalaisista 32 prosenttia, tanskalaisista 42 prosenttia ja norjalaisista 50 prosenttia ilmoitti ostaneensa Temusta tuotteita viimeisen kolmen kuukauden aikana.

 – On mielenkiintoista huomata, että kaikissa Pohjoismaissa Temua suositaan etenkin maaseudulla. Samaan aikaan kun pienillä paikkakunnilla ja maaseututaajamissa perinteiset kivijalkakaupat ja muut palvelut vähenevät, laajan valikoiman tarjoava verkkokauppa ja kotia lähellä oleva paketin noutopiste on osaltaan tullut täyttämään palvelutyhjiötä. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että Temusta on tullut syrjäseutujen lähikauppa, Nyberg pohtii.

74 prosenttia suomalaisista on ostanut ulkomaisista verkkokaupoista viimeisen vuoden aikana –  58 prosenttia mainitsee syyksi halvat hinnat

Viimeisen vuoden aikana 74 prosenttia suomalaisista on tehnyt ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. 58 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertovat halpojen hintojen olevan syy tehdä verkkokauppaostoksia ulkomailta.

Kaikki ikäryhmät mukaan lukien suomalaisten suosituin verkkokauppa on Zalando, toiseksi suosituin Temu ja kolmanneksi suosituin Amazon. 27 prosenttia tutkimukseen vastanneista suomalaisista oli ostanut tuotteita Zalandosta viimeisen kolmen kuukauden aikana, 26 prosenttia Temusta ja 15 prosenttia Amazonista.

– Taantuman aikana pohjoismaalaiset ovat laajasti päätyneet budjettiystävällisiin vaihtoehtoihin myös verkkokaupassa. Tutkimuksen mukaan 58 prosenttia suomalaisista on ostanut ulkomailta halvan hinnan takia ja jopa 85 prosenttia pohjoismaalaisista liittää halvan hinnan kiinalaisiin verkkokauppoihin. Rajojen yli tapahtuva verkkokauppa on luonut hintatietoisen ja hyvin kilpaillun markkinan verkkokaupassa, mutta talouden elpyessä tilanne voi muuttua ja hintatietoisuuden tilalle voi tulla uudenlaisia verkkokaupan trendejä, Nyberg pohtii.

Pohjoismaalaisista suomalaiset suosivat toimitusta pakettiautomaattiin – ero ruotsalaisiin jopa 27 prosenttia

Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, mikä olisi vastaajien mieluisin toimitustapa heidän verkko-ostoksilleen. Suomalaisten selvä suosikki on nouto pakettiautomaatista, jonka valitsi 47 prosenttia vastaajista. Ruotsalaisten keskuudessa vastaava luku on 20 prosenttia, norjalaisten 13 prosenttia ja tanskalaisten kuusi prosenttia.

– Me suomalaiset olemme selvästi pakettiautomaattikansaa, sillä pakettiautomaattien suosion ero suomalaisten ja ruotsalaisiin välillä on jopa 27 prosenttia suomalaisten hyväksi.  Ehkä juron ja itsenäisen suomalaisen stereotypiassa on jotain perää, koska me pidämme selvästi eniten vaihtoehdosta, joka ei vaadi sosiaalista kanssakäymistä sekä antaa meille vapauden valita omat aikataulumme. Olemme myös jo tottuneet pakettiautomaatteihin, sillä niitä on ollut Suomessa jo vuodesta 2011 lähtien, ja tällä hetkellä PostNordilla on Suomessa jo lähes 1200 pakettiautomaattia, joista osa on sisäautomaatteja ja kasvava osa ulkoautomaatteja eli Lähibokseja, Nyberg kertoo.

Lisää dataa suomalaisten sekä muiden pohjoismaalaisten verkkokauppakäyttäytymisestä löydät PostNordin kerran puolessa vuodessa julkaistavasta E-commerce in the Nordics -kuluttajatutkimuksesta

 *E-commerce in the Nordics -tutkimusraportissa esitetyt tiedot perustuvat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa tehtyyn kuluttajatutkimukseen. Tutkimus tehtiin syys- ja lokakuussa 2024, ja siihen vastasi 1000 18-79-vuotiasta henkilöä kaikista maista. Vastaava raportti on tuotettu maalis-huhtikuussa 2024 sekä aiemmin vuosina 2010-2019.

**Tutkimukseen vastanneilta kysyttiin, että mihin asuinympäristöön he mieltävät itse kuuluvansa. Vaihtoehdot olivat a) suuri kaupunki, b) keskisuuri kaupunki, c) pieni kaupunki ja d) maaseutu.

Verkkokaupparaportti

Lataa verkkokaupparaportti!