PostNord aloitti päästöttömät päiväjakelut Itä-Helsingissä
Noin 32 prosenttia PostNord-konsernin kevyestä ajoneuvoista toimii tällä hetkellä päästöttömästi sähköllä. Uusin lisäys tähän ovat Itä-Helsingissä jakelukäyttöön otetut Ford e-Transitit, joita ladataan vihreällä sähköllä.
PostNordin tavoitteena ovat täysin fossiilittomat kuljetukset vuoteen 2030 mennessä sekä täysin päästöttömät viimeisen kilometrin kuljetukset vuoteen 2027 mennessä. PostNordin sähköajoneuvokanta on jo yksi Euroopan suurimmista ja uusia investointeja tehdään jatkuvasti. Yksi tuoreimmista lisäyksistä päästöttömään jakeluverkostoon saatiin tammikuun 2. päivä, kun Itä-Helsingin päiväjakeluita alettiin ajaa kahdella uudella Fordin e-Transitilla.
– Tämä on iso askel kohti kunnianhimoista tavoitettamme tuottaa kaikki pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostaman alueen kuljetuspalvelut täysin fossiilittomasti vuoteen 2025 mennessä, kertoo PostNord toimitusjohtaja Johanna Starck.
– Pääkaupunkiseudulla on paljon suuria yrityksiä, jotka ovat hyvin ilmastotietoisia ja joille päästöttömät kuljetukset ovat yhtä tärkeitä kuin meille. Haluamme olla vastuullinen yhteiskunnallinen toimija sekä vastuullinen kumppani asiakkaillemme, ja siksi pyrimme jatkuvasti löytämään uusia ratkaisuja ilmastovaikutustemme vähentämiseksi. Sähköajoneuvojen käytöllä vähennetään ilmastopäästöjen lisäksi myös kaupunkialueiden lähipäästöjä sekä pienennetään lähiliikenteestä aiheutuvia meluhaittoja.
Uudet sähköpakettiautot toimittavat jakeluita Itä-Helsingin alueella ja niillä ajetaan noin 80–100 kilometrin lenkkejä päivittäin. Suuri range eli toimintamatka olikin yksi tärkeimmistä kriteereistä, miksi PostNord valitsi uusiksi sähköautoiksi juuri Fordin e-Transitit – niiden rangen luvataan olevan noin 240 kilometriä. Toinen tärkeä valintakriteeri oli suuri tavaratila, jonka ansioista kyytiin mahtuu enemmän paketteja kerralla.
Uusilla sähköautoilla on ehditty ajaa Itä-Helsingissä vasta vähän aikaa, mutta kokemukset ovat olleet positiivia ja kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan. Myös jatkoa on ehditty jo suunnitella. Tällä hetkellä sähköautoilla ajetaan Itä-Helsingin päiväjakeluita yrityksille, mutta tarkoituksena olisi laajentaa päästöttömiä ajoja samoilla autoilla myös kuluttajille tehtävään iltajakeluun.
– Tavoitteenamme on edistää päästöttömiä kuljetuksia pääkaupunkiseudun alueella, ja Itä-Helsingin päiväjakelu on sille loistava startti. Tästä on hyvä jatkaa ja lisäämmekin sähköautojen osuutta kalustossamme jatkuvasti, Starck sanoo.