Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Kuluttajat nimesivät tänäkin vuonna PostNordin vastuullisimmaksi ulkomaiseksi paketti- ja logistiikkabrändiksi Suomessa

Kuluttajien mielissä PostNord näyttäytyy edelleen yhtenä toimialansa vastuullisimmista brändeistä. Tämä selviää vuoden 2024 Sustainable Brand Index -tutkimuksesta, joka mittaa kuluttajien näkemyksiä brändien vastuullisuudesta.

PostNord on kuluttajien mielestä vastuullisin ulkomainen paketti- ja logistiikkabrändi Suomessa.

- Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä siitä, että vastuullisen logistiikan eteen tekemämme työ on huomattu. Asettamamme ilmastotavoitteet ovat kunnianhimoiset ja etenemme niitä kohti päivittämällä johdonmukaisesti kalustoa, käyttövoimia sekä prosesseja. Teemme vastuullisuustoimillamme aitoa muutosta, ja toivomme sen näkyvän jatkossakin myös kuluttajien mielikuvissa, PostNordin toimitusjohtaja Johanna Starck toteaa.

PostNordin vastuullisuustyön pohjana ovat ilmastoystävälliset kuljetukset ja toiminta, hyvinvoiva, kehittyvä ja monimuotoinen työyhteisö sekä eettinen toimitusketju. Merkittävin ilmastotavoite on tarjota fossiilittomat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä ja päästötön viimeinen kilometri vuoteen 2027 mennessä.

Tukitoimena hyödynnetystä kompensoinnista puhtaasti oman toiminnan kehittämiseen

Samalla kun PostNord on kehittänyt toimintaansa askel askeleelta päästöttömämmäksi ja fossiilittomammaksi, se on vuodesta 2021 toimittanut paketit perille hiilineutraalisti kompensoimalla jäljelle jäävät hiilidioksidipäästöt. Sittemmin päästömäärät ovat kuitenkin pienentyneet ja fossiilittomuustavoitteen saavuttamiseksi tarvittavat askelmerkit tarkentuneet, ja myös kompensoinnin tarve ja merkitys osana PostNordin vastuullisuustyötä on pienentynyt. Vuoden 2024 alusta PostNord on päättänyt lopettaa kompensoinnin ja kohdistaa ilmastopanostuksensa puhtaasti oman toiminnan kehittämiseen sekä fossiilittomuustavoitteen edistämiseen.

PostNord uudistaa ajokalustoaan asteittain ja siirtyy hallitusti askel kerrallaan ilmastoystävällisempiin käyttövoimiin. Se osallistuu myös aktiivisesti erilaisiin yhteistyöhankkeisiin, jotka edistävät vihreää siirtymää kuljetusalalla.

- Viimeisen kilometrin jakeluissa panostamme ensisijaisesti sähköistämiseen, ja reiteillämme ajaakin jo 45 sähkökäyttöistä jakeluautoa. Tänä vuonna otamme merkittäviä askelia myös raskaassa liikenteessä, kun Vantaa–Turku-reitti aletaan ajaa sähkörekalla ja Vantaa–Jyväskylä-reitti biokaasurekalla. Päästöttömät jakelut vuoteen 2027 mennessä ja kokonaan fossiilittomat kuljetuspalvelut 2030 mennessä tarkoittavat käytännössä johdonmukaista uudistamista ja aitoja ilmastotekoja, Starck kertoo.

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin itsenäinen vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Brändien sijoitus tutkimuksessa perustuu kuluttajien arvioon niiden ekologisesta ja sosiaalisesta kestävyydestä. Mittaristo on laadittu YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden pohjalta.

Tutkimuksessa on mukana lähes 1 600 brändiä ja 36 toimialaa, ja sitä varten on tehty 80 000 kuluttajahaastattelua kahdeksassa maassa. Brändit eivät voi itse päättää osallistumisestaan tutkimukseen.

Lue lisää PostNordin vastuullisuustyöstä

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous