Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Black Friday -sesonkina jopa 86 prosentin kasvu verkkokauppatoimituksissa – Tämän vuoden sesonki alkanut viime vuotta aiemmin

PostNordin pakettidatan mukaan Black Friday -verkkokauppapakettien toimitusmäärät ovat lähteneet kasvuun viime vuotta aiemmin, ja pakettien toimitushuipun odotetaan sijoittuvan viikolle 49. Viime vuoden Black Friday -sesongin kiireisimpänä viikkona toimitettiin jopa 86 prosenttia enemmän verkkokauppapaketteja verrattuna koko vuoden keskiarvoon. PostNord listaa kolme asiaa, joilla kuluttaja voi nopeuttaa paketin noutamista.

Black Friday -sesonki on Suomessa verkkokauppaostosten vilkkainta aikaa. PostNordin keräämästä pakettidatasta selviää, että tänä vuonna Black Friday -verkkokauppapakettien toimitusmäärät ovat lähteneet kasvuun edellisvuotta aiemmin.

Kun vuonna 2023 pakettitoimituksia tehtiin kaksi viikkoa ennen Black Fridayta (viikolla 45) 8,5 prosenttia alkuvuoden keskiarvoa enemmän, tänä vuonna vastaava luku on jo 28 prosenttia (viikolla 46). Tänä vuonna Black Friday -perjantaita vietetään viikkoa viime vuotta myöhemmin.

Toimitusmäärät ovat olleet viime vuotta suuremmat myös Black Fridayta edeltävällä viikolla. Kun vuonna 2023 pakettitoimituksia tehtiin 15 prosenttia alkuvuoden keskiarvoa enemmän viikko ennen Black Fridayta (viikolla 46), tänä vuonna vastaava luku on jo 30 prosenttia (viikolla 47).

– Yleinen trendi on, että Black Friday -sesongin alku aikaistuu vuosi vuodelta. Tänä vuonna pakettitoimitukset ovat lähteneet selkeää kasvuun jo kaksi viikkoa ennen Black Fridayta, mikä on selvästi viime vuotta aikaisemmin. Datan valossa näyttääkin siltä, että tämän vuoden Black Friday -sesongista on tulossa verkkokaupoille historiallisen hyvä, PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck kertoo.

Pakettitoimituksissa kiireisimmällä viikolla jopa 86 prosentin kasvu

Menneitä vuosia vertailtaessa on nähtävissä, että Black Friday -sesonki kasvattaa merkitystään verkkokaupoille vuosi vuodelta. Vuoden 2022 Black Friday -sesongin kahden kiireisimmän viikon aikana (viikot 47–48) paketteja toimitettiin 63 prosenttia vuoden keskiarvoa enemmän, kun vuonna 2023 vastaava luku oli jo 66 prosenttia. Tänä vuonna prosenttiosuuden odotetaan yhä kasvavan.

– Pakettidatan perusteella koko Black Friday -sesonki on vuosi vuodelta merkittävämpi myyntisesonki verkkokaupoille. Tarkat luvut tältä vuodelta saamme vasta vuoden lopussa, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että tämän vuoden Black Friday -sesongin suhteellinen osuus koko vuoden pakettitoimituksista kasvaa jälleen edellisvuodesta. Suurimpia pakettivolyymeja odotamme viikolle 49 oli eli heti Black Friday -perjantain jälkeiselle viikolle, Starck kertoo.

Viime vuonna Black Friday -pakettitoimitusten huippu nähtiin viikolla 48 eli juuri Black Fridayn jälkeisellä viikolla, jolloin paketteja toimitettiin jopa 86 prosenttia vuoden keskiarvoa enemmän. Black Weekin jälkeisen viikon suurta pakettien toimitusmäärää selittää pääasiassa kaksi tekijää.

– Black Weekin jälkeisellä viikolla toimitetaan ne Black Friday -paketit, joita ei ole ennätetty toimittaa viikonlopun aikana, sekä lähes kaikki Cyber Monday -alennuspäivän aikana tehdyt verkkokauppatilaukset. Cyber Monday onkin viime vuosina lisännyt merkitystään tärkeänä myyntipäivänä myös suomalaisille verkkokaupoille, Starck kertoo. 

Vältä noutostressiä valitsemalla itsellesi sopivin paketin noutotapa

Black Friday -sesongin pakettirumba voi aiheuttaa myös stressiä. Sitä on kuitenkin mahdollista minimoida valitsemalla itselleen sopivin paketin noutotapa. Moni suomalainen suosii nykyään ulkopakettiautomaatteja, joista paketin voi noutaa juuri haluamanaan ajankohtana.

– Verkko-ostajan kannattaa pohtia, mikä on itselle sopivin paketin noutotapa. Yksi kätevä ja Suomessa verrattain uusi tapa on noutaa paketti ulkoautomaatista. Esimerkiksi PostNordin ulkoautomaatit eli Lähiboksit ovat kuluttajan käytettävissä ympäri vuorokauden ja toimivat PostNordin sovelluksella ja Bluetooth-yhteydellä eli ulkoautomaatista paketin voi hakea vaikka keskiyöllä niin halutessaan, Starck kertoo.

PostNord on reilun kahden vuoden aikana ottanut käyttöön noin 430 ulkoautomaattia eli Lähiboksia ympäri Suomen.

Toimitustavan lisäksi tilaajan on hyvä huomioida mahdollinen sesongista aiheutuva viivästys toimituksessa.

– Toimitusaikoihin ja toimitusten mahdollisiin viivästyksiin vaikuttaa pääasiassa eri kokoisten verkkokauppojen kyky käsitellä sesongin aikaisia kasvaneita tilausmääriä. Kuljetusyhtiöt ovat yleisesti hyvin varautuneita kasvaneisiin pakettivolyymeihin, ja esimerkiksi PostNordilla olemme varautuneet suuriinkin sesongin aikaisiin toimitusmääriin kasvattamalla noutopisteverkostoamme tasaisesti ja lisäämällä kuljetuskalustoa sesonkia varten, Starck kertoo.

 

Muistilista verkkokauppapaketin noutajalle:

  1. Valitse itsellesi sopivin paketin toimitustapa. Kotiinkuljetuksen, palvelupisteestä noudon ja perinteisten sisäpakettiautomaattien lisäksi ulkopakettiautomaatit ovat kätevä tapa noutaa paketit täysin omien aikataulujen mukaan.

  2. Huomioi paketin toimitusaika. Black Friday - ja joulusesonkien aikana toimituksissa saattaa olla tavallista pidemmät toimitusajat, riippuen verkkokaupan kyvystä käsitellä ja postittaa sesongin aikana lisääntyneet tilaukset.

  3. Varaudu paketin noutamiseen ottamalla mukaan paketin noutokoodi. Kätevimmin noudat pakettisi käyttämällä kuljetusyhtiön mobiilisovellusta.

 

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous