Zalando – muodin menestystarina, jolle vastuullisuudella on väliä
Koronaviruspandemia on iskenyt muotiteollisuuteen kovaa. Siitä huolimatta verkkokaupan jättiläinen Zalando on lisännyt myyntiään kaksinumeroisin luvuin – ja tavoitteena on kasvaa vastuullisesti. – Panostamme nyt kierrätettyihin pakkauksiin ja käytettyjen vaatteiden myyntiin, Zalandon Pohjoismaiden viestintäpäällikkö Anne Vibe Hansen sanoo.
Yli 3 000 tuotemerkkiä, ilmaiset kuljetukset ja palautukset sekä nopeat toimitukset ovat tehneet saksalaislähtöisestä Zalandosta Euroopan johtavan muodin alustan. Menestystarina alkoi vuonna 2008, kun David Schneider ja Robert Gentz myivät varvastossuja berliiniläisasunnosta. Ystävyksiltä vaadittiin suostuttelua, jotta vaatemerkit uskalsivat investoida verkkokauppaan. Sen jälkeen on tapahtunut paljon.
Kahdeksan vuotta sitten Zalando lanseerattiin Pohjoismaissa, mikä oli onnistunut siirto. Pohjoismaiset kuluttajat ovat tottuneita mobiililaitteisiin, kuluttavat enemmän rahaa, ja erityisesti ruotsalaiset miehet näyttävät olevan poikkeuksellisen halukkaita sijoittamaan vaatekaappiinsa. Koronapandemia on nopeuttanut muotia shoppailevien asiakkaiden siirtymistä verkkokauppaan, koska fyysiset kaupat on suljettu monissa maissa.
Tänä päivänä Zalando on yksi Euroopan suurimmista muodin verkkokaupoista, ja sen markkina-arvo on lähes 10 miljardia euroa. Yhtiöllä on 14 000 työntekijää ja yli 35 miljoonaa asiakasta 17 maassa. Tuotemerkkivalikoima vaihtelee maailmankuuluista nimistä, kuten Tommy Hilfiger, Weekday, Mango, G-Star ja Nike, paikallisiin brändeihin, kuten Lindex ja Indiska.
Nyt muodin jättiläinen on niin suuri, että se voi oikeasti muuttaa ihmisten tapoja ostaa vaatteita netistä. Perustaja David Schneiderin visio on "muotimaailman demokratisointi": varastossa on oltava kaikkia kokoja, ja myös haja-asutusalueilla asuvien on voitava ostaa vaatteita. Siitä lähtien, kun Zalando astui Pohjolan markkinoille, PostNord on ollut yhtiön strateginen logistiikkakumppani kaikissa neljässä Pohjoismaassa.
Vuonna 2016 alkoi iso muutosprosessi useilta tuotemerkeiltä vaatteita osavasta ja niitä eteenpäin myyvästä tukkuliikkeestä kohti johtavaa turvallisen verkkokaupan alustaa, joka antaa brändien – ja nykyään jopa fyysisten kauppojen – käydä kauppaa suoraan Zalandon kautta.
– Visiomme on olla itsestään selvä vaihtoehto kaikille, jotka haluavat ostaa vastuullista muotia. Jos haluat katsella tv-sarjoja, menet Netflixiin. Jos haluat kuunnella musiikkia, avaat Spotifyn. Mutta jos haluat ostaa vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa, haluamme sinun tulevan meidän luoksemme, Zalandon Pohjoismaiden viestintäpäällikkö Anne Vibe Hansen sanoo.
Tavoitteena on saavuttaa positiivinen nettovaikutus sekä ihmisiin että ympäristöön, ja sen vuoksi yhtiön on keskityttävä vastuullisuuskysymyksiin sataprosenttisesti. Siksi Zalando käynnisti kokonaisvaltaisen vastuullisuusstrategia do.MORE:n vuonna 2019.
– Pyrimme yhdessä kumppaneidemme kanssa löytämään uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja ja tapoja käsitellä pakkauksia. Sisäinen tutkimuksemme osoittaa, että 34 prosentille asiakkaista vastuullisuus on tullut entistä tärkeämmäksi koronapandemian aikana, Anne Vibe Hansen sanoo.
Nykyään yli 96 prosenttia kaikista Zalandon pakkauksista on valmistettu kierrätetystä tai uusiutuvasta materiaalista: perinteiset Zalando-laatikot valmistetaan sataprosenttisesti kierrätetystä pahvista, kirjekuoret koostuvat 80-prosenttisesti kierrätetystä materiaalista, kosmetiikkatuotteet pakataan muovin sijaan kierrätetystä paperista valmistettuihin pusseihin, ja vaatteita suojaava muovi koostuu yli 90-prosenttisesti kierrätysmuovista. Tavoitteena on lopettaa kertakäyttöisen muovin käyttö kokonaan vuoteen 2023 mennessä. Tällä hetkellä Zalando testaa Ruotsissa uudelleenkäytettävää pussia, jota voi käyttää useampi asiakas.
– Olemme olleet myös täysin hiilineutraaleja lokakuusta 2019 lähtien. Kompensoimme päästöjämme istuttamalla puita Etiopiaan, mutta todellinen haaste on päästöjen vähentäminen, Anne Vibe sanoo.
Zalandon tavoitteena on poistaa 80 prosenttia sen omasta toiminnasta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2025 mennessä.
Viime vuonna lanseerattiin käytettyjen vaatteiden kauppa Zalando Pre-Owned Fashion Saksassa, Espanjassa, Belgiassa, Ranskassa, Alankomaissa ja Puolassa. Asiakkaat jättävät vaatteet myyntiin ja saavat vastineeksi ostohyvityksen Zalandolle mutta voivat myös lahjoittaa summan Punaiselle Ristille tai WeForestille. Toinen virstanpylväs on, että kaikkien brändikumppaneiden on tehtävä vastuullisuusarviointi, jossa tarkastellaan kaikkea materiaaleista työnteon ehtoihin.
Tyytyväiset verkkokauppa-asiakkaat vaativat myyjältä sujuvan ostoprosessin ja nopeat toimitukset. Tukholmassa Zalando testaa parhaillaan palautuspakettien noutamista alueen asiakkaiden kodeista 60 minuutissa yhdessä PostNordin kanssa.
Anne Vibe Hansenin mukaan kyse on asiakaskokemuksesta – muodin verkko-ostamisen on oltava sujuvaa ja hauskaa, ja sovituskoppi on voitava tuoda omaan kotiin. Ei ole nimittäin epäilystäkään siitä, että muodin kulutus tapahtuu tulevaisuudessa yhä enemmän verkossa.