Zalando Connected Retail vie paikalliset putiikit verkkoon
Zalandon lanseeraama Connected Retail -konsepti muuttaa niin muotialaa kuin ostokäyttäytymistä tarjoamalla kivijalkamyymälöille suoran pääsyn Zalandon verkkoalustan ja valtavan asiakaskunnan piiriin. Koronapandemian mullistamassa maailmassa verkkokauppa voi saada fyysisten myymälöiden liikevaihdon uuteen nousuun.
Asiakkaat odottavat laajaa valikoimaa, riittävän suurta varastoa sekä nopeita ja varmoja toimituksia. Connected Retail on verkkokauppasuuruus Zalandon uusin tapa vastata näihin tarpeisiin.
Koronapandemia on kurittanut vähittäiskauppaa erityisesti niissä maissa, jotka on jouduttu sulkemaan kokonaan.
– Ajatus fyysisten myymälöiden auttamisesta verkkokaupassa muuttui yhtäkkiä erityisen ajankohtaiseksi. Myymällä tuotteitaan Euroopan johtavan muoti- ja lifestyle-alustan kautta pienet putiikit voivat säilyä hengissä ja saada uusia asiakkaita koronasta huolimatta, Zalando Connected Retailin tekninen johtaja Søren Johansen kertoo.
Siksi Zalando tarjoaa verkossa toimivan alustansa myymälöiden näyteikkunaksi – jonka kautta kaupat tavoittavat Zalandon asiakaskunnan – ja PostNord noutaa tavarat myymälöistä toimittaen ne eteenpäin asiakkaalle tai noutopisteeseen.
– Connected Retail on avoin kaikille fyysisiä myymälöitä pyörittäville vähittäiskauppiaille ja brändeille, joilla on Zalandon alustalle sopiva tuotevalikoima. Myymälät voivat helposti liittyä Zalandon alustalle, ja me vastaamme verkkosisällöistä, maksupalveluista ja asiakaspalvelusta, Johansen kertoo.
Konsepti on ollut tarjolla Saksassa vuodesta 2018 lähtien, ja viime syksynä se otettiin käyttöön Pohjoismaissa. Ruotsi oli ensimmäinen.
– Meille oli ratkaisevan tärkeää perustaa verkosto oikeiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Haluamme paikallista toimintaa paikallisten työntekijöiden kanssa.
Tällä hetkellä Ruotsista on mukana noin 50 myymälää, ja yhteensä Pohjoismaissa on yli 125 kumppania.
Zalando päätti olla ottamatta myyntiprovisiota vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä tukeakseen pandemian aiheuttamista suluista kärsineitä myymälöitä. Lisäksi se tarjosi viikoittaiset maksut myymälöiden maksukyvyn ylläpitämiseksi.
– Tämän jälkeen olemme ottaneet provision, mutta tavoitteemme on tukea myymälöitä tänä vaikeana aikana ja tarjota asiakkaillemme laajempi tuotevalikoima.
Vähittäismyymälöiden omia tuotemerkkejä tuodaan alustalla esiin kampanjoiden avulla.
– Tavoitteena on antaa myymälöille mahdollisimman suuri kontrolli – ne päättävät hinnoistaan ja tarjouksistaan itse, ja pakkauksessa on niiden oma nimi. Myymälät myös ottavat tilaukset vastaan, keräävät ja lähettävät tuotteet eteenpäin sekä saavat voiton.
PostNord on Connected Retail -tuotteiden toimittaja yksinoikeudella Pohjoismaissa.
– Meille on äärettömän tärkeää, että kumppanimme on luotettava ja voi taata lähes sataprosenttisen toimitusvarmuuden. Muuten liiketoimintamme ei pelaa, Johansen sanoo.
Hänen mukaansa toinen merkittävä etu PostNordin kanssa toimimisessa on yrityksen kattavuus ja asiakkaalle tarjottavien toimitusvaihtoehtojen monipuolisuus.
Pitkällä aikavälillä asiakkaat voivat itse valita, mitkä tuotteet heille lähetetään.
– Toimiaksemme kestävästi yritämme vähentää tuotteiden toimittamisesta aiheutuvien kilometrien määrää, Johansen sanoo.
Yhtenä tavoitteena on ottaa tulevaisuudessa käyttöön järjestelmä, jolla tuotteet voi klikata ostoskoriin ja noutaa ja palauttaa ne myymälään itse – asiakas ja ympäristö huomioiden.