Yksi paketti, monta matkaa
Ympäristöystävälliset pakkausvaihtoehdot kiinnostavat niin verkkokauppoja, logistiikkayrityksiä kuin kuluttajiakin. Yksi vaihtoehto on uudelleenkäytettävä pakkaus, jota ei heitetä kierrätysastiaan heti ensimmäisen tai toisenkaan käytön jälkeen.
Suomalaista tölkkien ja pullojen panttijärjestelmää ihastellaan usein kansainvälisesti. Mikä mainio tapa saada ihmiset innostumaan kierrättämisestä: tehdä siitä rahanarvoista!
Sama idea on myös suomalaisen pakkausinnovaation RePackin taustalla. Yritys tarjoaa verkkokaupoille kestäviä pakkauksia, jotka tilaaja voi lähetyksen saatuaan palauttaa ja saada palkkioksi erilaisia etuja. Esimerkiksi suomalaisen lastentarvikeliikkeen Oz Babyn asiakkaat saavat kymmenen euron lahjakortin RePackia käyttävään verkkokauppaan, jos he valitsevat tilaukselleen uudelleenkäytettävän pakkauksen.
Oz Baby on käyttänyt RePackia yli kolme vuotta. Vielä uudelleenkäytettävien pakkausten osuus ei ole valtava, mutta markkinointivastaava Jarna Iso-Pärnä-Engbergin mukaan suosio on kasvussa. Perheyritys palvelee asiakkaita kivijalkaliikkeessä Turussa, mutta suurin osa tuotteista matkustaa eri puolille maata PostNordin kuljettamana.
Haasteena käytölle on se, että monet Oz Babyn kuljettamista tuotteista ovat liian suuria Repackin suurimmallekin koolle.
– Esimerkiksi lastenvaunut eivät mahdu RePackiin. Jos se on kuitenkin valittu pakettimateriaaliksi, asiakas saa joka tapauksessa palkintonsa, Iso-Pärnä-Engberg sanoo.
Oz Babyn valikoimissa on ekologisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita, joten Iso-Pärnä-Engberg pitää luonnollisena, että pakkausmateriaaleissakin on tarjolla mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia vaihtoehtoja. Hän pitää kiinnostavana ajatuksena myös sitä, että eri yritykset tekisivät toistensa kanssa yhteistyötä pakkausjätteen vähentämiseksi ja esimerkiksi käyttäisivät samoja pakkauksia.
Ennenkuulumatonta yhteistyö yritysten välillä ei ole: Suomen Pakkausyhdistyksen toimitusjohtaja Antro Säilä huomauttaa, että erityisesti yritysten välisissä ja sisäisissä kuljetuksissa hyödynnetään jatkuvasti kiertäviä pakkauksia.
Sen sijaan kuluttajakaupasta uudelleenkäytettävät pakkaukset ovat hävinneet lähes täysin. Säilän mukaan lainsäädännössä keskitytään yleensä siihen, että pakkauksen materiaali on kierrätettävää sen sijaan, että itse pakkaus sellaisenaan olisi käytettävissä uudelleen.
– Tulevaisuudessa niin tuotteilta kuin pakkauksiltakin vaaditaan, että ne sekä valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista että ovat uudelleenkäytettäviä ja lopulta täysin kierrätettäviä, hän sanoo.
Säilä korostaa, että mikään ei kestä ikuisesti. Siksi uudelleenkäytettävienkin pakkausten kohdalla on huolella mietittävä sitä, mihin ne käyttökelvottomina päätyvät, eli esimerkiksi kompostiin tai energiajätteeksi. Itse pakkausmateriaalin määrä ei Säilän mukaan ole päällimmäinen huoli.
– Yritykset joka tapauksessa optimoivat pakkauksiaan mahdollisimman kevyiksi ja pieniksi ja käyttävät mahdollisimman vähän materiaaleja. Samalla viedään eväitä uudelleenkäytöltä, kun pakkaus ei kestä. Esimerkiksi metalli ja lasi ovat jo menettäneet paljon markkinaosuutta.
Pakkauksettomista kaupoista haaveilu on trendikästä, mmutta niiden idealisointia Säilä pitää turhana. Hän muistuttaa, että pakkaukset ovat välttämättömiä jo pelkästään tehokkaan logistiikan vuoksi, sillä pakkaus sekä suojaa tuotetta että antaa siitä tietoa.
– Pakkaukset eivät katoa, vaan niitä tehdään koko ajan paremmin ja ympäristöystävällisemmin.
Teksti: Anne Salomäki
Kuvat: Istock & Jarna Iso-Pärnä-Engberg