Asiantuntijan vinkit verkkokauppiaille Ruotsin vientiin
PostNordin Jan Jakobsson tuntee ruotsalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisen. Hän toimii PostNord Ruotsin verkkokauppa-asiantuntijana ja on muun muassa Ruotsissa tehtävän E-barometer-verkkokauppatutkimuksen sanansaattaja. Jakobsson on tutkinut syitä, miksi ruotsalaiset ostavat ulkomaalaisista verkkokaupoista ja miksi ostos saattaa jäädä tekemättä.
Tuoreen pohjoismaisen Ecommerce in the Nordics -verkkokauppatutkimuksen mukaan Suomi on pahasti alakynnessä vertailussa Suomen ja Ruotsin välisessä verkkokaupassa. Suomalaisille Ruotsi on suosituin ostosmaa, ja 28 % suomalaisista kertoi tehneensä verkkokauppaostoksia Ruotsista. Vastaavasti ruotsalaisista vain 3 % kertoi ostaneensa suomalaisesta verkkokaupasta. Miksi ero on näin suuri ja mitä suomalaisen verkkokauppiaan kannattaisi tehdä saadakseen suuremman osuuden ruotsalaisten verkko-ostoksista?
Suomalaiset brändit kiinnostavat Ruotsissa
Suomalaiset ostavat Ruotsista muun muassa halvan hinnan ja laajan valikoiman takia. Ruotsin kruunun edullinen kurssi houkuttaa tällä hetkellä ostoksille, mutta sen lisäksi suomalaiset ovat tottuneet ostamaan ruotsalaisista monibrändikaupoista kuten Elloksesta, jotka tarjoavat laajan valikoiman edulliseen hintaan. Suomessa on harvoja useita brändejä myyviä verkkokauppoja, eikä niiden valikoima ole niin laaja, ja eivätkä ne ole niin vahvoja verkkokaupassa. Suomessa puolestaan on vahvoja yksittäisiä brändejä, jotka kiinnostavat ruotsalaisia ja joiden tuotteita ostetaan suoraan suomalaisista brändikaupoista. – Iittala ja Marimekko ja muut sen kaltaiset tunnetut design-brändit ovat nyt suosittuja Ruotsissa. Suomalaisten tulisikin panostaa bränditietoisuuteen aloittaessaan Ruotsin markkinoilla, toteaa Jakobsson.
Ruotsi on samanlainen – mutta erilainen
Suomi ja Ruotsi ovat monessa asiassa samanlaisia. mutta kuitenkin eroja on. Koska Ruotsi on maantieteellisesti lähellä ja siellä ostetaan samantyyppisiä asioita kuin Suomessa, on se monelle verkkokaupalle ensimmäinen kohdemaa vientiin. Kuitenkaan ei pidä unohtaa tehdä kotiläksyjä ennen Ruotsin valloitusta. Paikalliset kuluttajien oikeudet ja lait voivat erota huomattavastikin, vaikka olemmekin naapureita ja EU:n jäseniä. Jakobsson korostaa myös palautusten helppouden merkitystä. Jakobssonin mukaan usein ulkomaisesta verkkokaupasta oston esteenä on pelko tai epätietoisuus palautuksen onnistumisesta.
Jan Jakobssonin viisi vinkkiä suomalaisille verkkokaupoille Ruotsin markkinoiden valloittamiseen
- Ota selvää suosituimmista maksu- ja toimitustavoista. Ne voivat olla erilaisia kuin kotimaassa.
- Tarjoa valinnanmahdollisuuksia. Erityisesti nuoret arvostavat sitä, että voivat valita juuri itselle sopivan maksu- ja toimitustavan.
- Tee brändityötä. Halvan valuuttakurssin takia monet tuotteet ovat edullisempia Ruotsissa, mutta tunnetut suomalaiset brändit kiinnostavat ruotsalaisia ja niistä ollaan valmiita maksamaan.
- Tarjoa asiakaspalvelua paikallisesti tai ainakin ruotsin kielellä. Ruotsalaiset asiakkaat ovat mieluummin vuorovaikutuksessa omalla kielellään, varsinkin kun he käsittelevät asioita, kuten maksuja tai toimituksia.
- Panosta viestintään. Käytä selkeää ja yksinkertaista kieltä kassaprosessissa. Kuvaile toimitusvaihtoehdot ja palautuskäytännöt asiakkaiden helposti ymmärrettävällä tavalla. Korosta vastuullisia toimitusvaihtoehtoja tunnistetuilla merkinnöillä, kuten esimerkiksi Joutsenmerkki Ruotsissa.