Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

PostNord tuntee tien Eurooppaan – ja sen, mitä kuluttajat missäkin maassa toivovat

Euroopan markkinoille lähdettäessä on huomioitava maakohtaiset erot kuluttajien toiveissa. Iso apu on osaavista kumppaneista, joiden nimi on kuluttajille entuudestaan tuttu.

Vaikka eurooppalaiset ovatkin jo vuosikymmenien ajan olleet lähes yhtä suurta perhettä, makumieltymyksissä on monenlaisia eroja. Kyse ei ole pelkästään siitä, sopiiko ananas pitsaan, vaan kuluttajakäyttäytymisellä on suoraa vaikutusta liiketoimintaan. Tästä syystä Euroopan markkinoille suuntaavan verkkokauppiaan kannattaa ymmärtää, mitkä asiat missäkin maassa ovat tärkeitä kuluttajille. Verkkokaupan suosituimmat kategoriat käytännössä koko Euroopassa ovat vaatteet ja jalkineet, mutta sillä, miten, minne ja millä hinnalla paketti toimitetaan, voi olla paljonkin merkitystä ostopäätöstä tehtäessä.

– Esimerkiksi kuluttajien suosimissa toimitustavoissa on suuria eroja Euroopassa – ja Pohjoismaidenkin välillä. Saksassa kotiinkuljetus on kaikkein suosituin tapa, kun taas Suomessa pakettiautomaatit ovat käytetyin vaihtoehto, sanoo PostNordin Head of Ecommerce and International Solutions Linda Nyberg.

Erot tulevat vastaan jo naapurissa. Nyberg kertoo, että virolaiset pitävät DPD:n ulos sijoitetuista pakettiautomaateista, mutta jos tuote ei mahdu lokeroon, se halutaan kotiinkuljetuksella. Palvelupisteiden käyttö on Virossa Suomeen verrattuna vähissä.

Tuotetiedot esiin, piilokulut pois

PostNord kumppaneineen on hyvin kärryillä siinä, millaisia toiveita kuluttajilla on eri maissa. PostNord itse seuraa kuluttajakäyttäytymistä Pohjoismaissa kuukausitasolla, ja muualta maailmasta dataa on saatavilla esimerkiksi PostNordin kumppanilta Geopostilta, joka toimii Euroopan kuluttajamarkkinoilla DPD-brändin alla.

Geopostin keräämästä datasta käy ilmi muun muassa se, että noin kolmannes eurooppalaiskuluttajista ei halua maksaa toimituksesta, ja noin neljäsosa haluaa myös palauttamisen olevan ilmaista.

Nyberg huomauttaa, ettei ilmaista toimitusta ja palautusta ole oikeasti olemassakaan. Verkkokauppa voi kuitenkin taklata kuluja erilaisilla tavoilla, kuten asettamalla ilmaiseksi toimitettavalle tilaukselle hintarajan.

– On tärkeää, ettei ole mitään piilokustannuksia, vaan toimitushinnat ja palautusprosessi on ilmoitettu selkeästi.

Selkeyteen kuuluu sekin, että tuotteista on saatavilla riittävästi tietoja, eli esimerkiksi mainitaan verkkosivuilla vaatteiden materiaalit ja koosta kerrottaessa huomioidaan eri markkinoiden kokokäytännöt ja mittayksiköt. Nyberg kannustaa myös lokalisoimaan sivustoa kohdemarkkinoiden kielelle ja tarjoamaan asiakaspalvelua vähintään englanniksi.

– Onhan niitäkin tapauksia, että kauppiaat alkavat yhtäkkiä saada tilauksia ulkomailta vaikkapa siksi, että tieto tuotteesta on levinnyt somessa. Yleisesti ottaen kannattaa kuitenkin tutustua markkinaan kunnolla etukäteen.

Tunnettu kumppani tuo turvaa

Monet verkkokauppojen asiakkaat haluavat, että paketin toimittaa tuttu ja turvalliseksi koettu kuljetusyritys. Tässäkin asiassa on maakohtaisia eroja. Geopostin datan perusteella esimerkiksi Belgiassa 70 prosentille kuluttajista on äärimmäisen, erittäin tai melko tärkeää tuntea kuljetusyritys ennalta, kun taas Virossa osuus on alle puolet.

Koko Eurooppaa tarkastellessa lukemat muistuttavat enemmän Belgiaa kuin Viroa. Siksi tunnetusta logistiikkakumppanista voi olla huomattavaa vetoapua missä tahansa maassa.

PostNordin asiakkaat hyötyvät Euroopan markkinoilla DPD:n tunnettuudesta.

– Olemme tehneet pitkään yhteistyötä heidän kanssaan, ja yhtiö tunnetaan Euroopassa hyvin. Koska PostNord ei ole Pohjoismaiden ulkopuolella yhtä tunnettu, verkkokauppojen kannattaa käyttää DPD:n brändiä, kun he myyvät muualle Eurooppaan, Nyberg neuvoo.

Ilmastokriisi vaatii vastuullisuutta

Monet näistä kuluttajien käytöksien eroavaisuuksista selittyvät kulttuurilla. Kotiinkuljetuksen suosiota Keski-Euroopassa selittää se, että siellä paketin jättäminen naapuriin on tavallista. Nyberg arvelee, että Suomessa kuluttajat vierastaisivat tällaista ajatusta.

Odotuksiin vaikuttaa myös maantiede. Nyberg huomauttaa, että Euroopan tiheimmin asutuissa osissa on totuttu siihen, että paketit kulkevat nopeasti, koska etäisyydet ovat lyhyitä ja liikennettä on paljon. Sen vuoksi hän neuvoo suomalaisia verkkokauppoja tekemään toimitusajan alusta asti selväksi.

Yhteinen tekijä kaikille maille on ilmasto- ja ympäristökriisi. Nybergin mielestä on yllättävää ja harmillista, että datan perusteella verkkokauppojen asiakkaat eivät pidä kuljetusten ympäristöystävällisyyttä ja vastuullisuutta erityisen tärkeänä asiana. Geopostin datan mukaan vain kuusi prosenttia kuluttajista sanoo, että ilmastoystävällisen toimitusvaihtoehdon puute olisi este verkkokauppaostosta tehdessä.

Alhainen prosentti ei silti tarkoita, etteikö toimiin tarvitsisi ryhtyä. Nyberg muistuttaa, että PostNordin ilmastotavoitteet ovat poikkeuksellisen kunnianhimoiset. Yhtiö pyrkii olemaan täysin fossiiliton viimeistään vuonna 2030 ja pitää viimeisen kilometrin päästöttömänä viimeistään vuonna 2027. Päästöjen vuosittaisiin vähennyksiin on tehty selkeä suunnitelma: esimerkiksi tänä vuonna hankitaan lisää sähköpakettiautoja ja satsataan uusiutuvan dieselin osuuden lisäämiseen.