Oletko kiinnostunut palveluistamme?
Autokannan sähköistäminen on ratkaisevan tärkeää PostNordin vihreälle siirtymälle, mutta ilman riittävää latausinfrastruktuuria ilmastotavoitteet jäävät saavuttamattomiksi. Uusi pikalaturi Vantaan terminaalissa on merkittävä askel tämän haasteen voittamiseksi.
Vantaan terminaalissa Hakkilassa sijaitseva huippuluokan pikalatausasema on merkittävä etappi PostNordin sitoutumisessa kestävään logistiikkaan. Pikalaturi toimii vihreällä sähköllä ja on suunniteltu raskaiden sähköajoneuvojen erityistarpeisiin.
Laturi on jo käytössä, ja se lataa PostNordin Suomen noin 16 oman ja ulkoistetun sähköpakettiauton kalustoa. Sen täysi potentiaali toteutuu ensimmäisen sähkörekan saapuessa PostNordille alkuvuodesta 2025. Laturin avulla on mahdollista jopa tunnissa ladata sähkörekka, jonka toimintasäde on 250–300 km. Näin varmistetaan ajoneuvojen nopea lataus ja palauttaminen ajoon vaativissakin aikatauluissa.
"Odotamme voivamme ajaa yli 700 km uudella sähkörekalla", sanoo Ilmo Strömberg, PostNord Suomen ilmastojohtaja. "Ilman pikalaturia se ei olisi mahdollista."
Uusi pikalaturi on osa PostNordin laajempaa strategiaa kaluston uudistamiseksi ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Samaan aikaan PostNord vähentää riskejä ottamalla käyttöön muita uusiutuvia polttoainevaihtoehtoja, kuten HVO:ta ja biokaasua, erityisesti raskaiden kuorma-autojen toimintaan.
Jokaista dieselautoa korvaavaa sähköautoa kohden päivittäiset hiilidioksidipäästöt vähenevät noin 500 kg. ”Kun meillä on sähköautot, lataamisesta tulee olennainen osa strategiaa”, Ilmo sanoo. "Meidän on suunniteltava tavallaan kokonaan uusi toimintatapa."
Ympäristöetujen lisäksi pikalaturi vahvistaa sähköauton latauskykyä. Kaksi lataustelakkaa tukevat kasvavaa sähköautokantaa, ja niiden odotetaan tulevan käyttöön Suomen ankarina talvikuukausina, jolloin akun suorituskyky voi laskea merkittävästi. Nopea lataus kylmempinä vuodenaikoina varmistaa keskeytymättömän palvelun ja pitää toimitusajat asiakkaiden odotusten mukaisesti.
Tulevaisuudessa PostNord aikoo skaalata pikalatausinfrastruktuuria Suomessa ja kaikkialla Pohjoismaissa. Vaikka pikalaturien omistaminen tarjoaa selkeitä etuja, Ilmo toteaa, että myös julkisilla latureilla on oma roolinsa. ”Kun omat laturit eivät riitä pitkien etäisyyksien vuoksi, on käytettävä julkista latausta. Lisäksi, oma laturi on aina investointi. Julkisella latauksella sähkön hinta on korkeampi, mutta investointikustannuksia ei ole."
Suomesta saadut tulokset toimivat suunnitelmana tuleville pohjoismaisille laajentumispyrkimyksille ja antavat arvokkaita oivalluksia, jotka osoittavat sähköautojen kyvyt yhdistettynä pikalataukseen. Ja mikä parasta, Ilmo sanoo, että teknologian potentiaalista on vasta raapaistu pintaa.
”Seuraamme aktiivisesti pikalaturimarkkinoita, joissa teknologia kehittyy koko ajan. Uusien Innovaatioiden myötä odotamme sähköautojen nopeampaa ja kätevämpää latausta. Jokainen vuosi tuo mukanaan jännittäviä kehityskulkuja, jotka vahvistavat mahdollisuuksiamme."