Sähköistyvää matkaa
PostNord työskentelee joka päivä kohti kunnianhimoista tavoitetta tehdä palveluista täysin fossiilittomia vuoteen 2030 mennessä. Tässä ajoneuvokannan sähköistämisellä on ratkaiseva rooli.
Mitä tähän asti on saavutettu ja mihin matka jatkuu?
Nima Ghaviha vastaa PostNordilla sähköistämistyöryhmästä, joka liittyy PostNordin ilmastosiirtymäohjelmaan.
"Tavoite fossiilittomuudesta vaikuttaa PostNordia ja Pohjoismaita laajemmalle – siirtyminen sähköautoihin ja uusiutuvilla polttoaineilla kulkeviin ajoneuvoihin synnyttää heijastusvaikutuksen. Emme ole tekemisissä vain yhden yrityksen osan tai Pohjoismaiden kanssa, vaan asettamamme vaatimukset vaikuttavat koko arvoketjuun, mukaan lukien ajoneuvojen ja laitteiden valmistajat sekä kuljetuspalvelujen tarjoajat."
Yhteistyöllä kohti muutosta koko alalla
PostNord on alansa johtava toimija. Suunnan näyttäminen vastuullisuusasioissa on kaupallisesti järkevää, sillä niin voidaan vastata asiakaskysyntään ja pysyä askeleen edellä. Jotta muutoksia voitaisiin toteuttaa kaikissa toiminnoissa, kaikissa maissa ja kaikilla alueilla, meidän on tehtävä jatkuvaa yhteistyötä kumppaneiden kanssa.
Sähköisten ratkaisujen ja toimintatapojen käyttöönotto etenee Pohjoismaissa eri tahtiin. Vähäpäästöiset vyöhykkeet, latausinfrastruktuuri sekä yhteistyökumppaneiden ja alihankkijoiden toiminnan kokoluokka vaihtelevat Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Myös yhtäläisyyksiä on kuitenkin paljon, erityisesti mitä tulee asiakkaiden odotuksiin. PostNord-konsernin ilmastosiirtymää koskevassa Green by PostNord -ohjelmassa jaetaan näkemyksiä maiden kesken.
"Tiedämme, että yritysasiakkaamme haluavat vähentää kuljetuspäästöjään, ja myös verkkokaupoissa asioivat kuluttajat haluavat vastuullisia ratkaisuja. PostNordilla on pienempiin toimijoihin verrattuna enemmän resursseja investoida sähköistämiseen. Tosin haasteitakin piisaa. Sähköajoneuvoihin investoiminen on kallista ja niiden hankinta on vaivalloista, koska nykyinen tuotanto ei pysy kuljetusalan kysynnän vauhdissa mukana. Tiedämme, että vastuullisuus on elinkelpoisen yritystoiminnan edellytys. Siksi viemme muutosta yhdessä eteenpäin."
Toimenpiteiden vaikutus näkyy tuoreissa luvuissa. PostNord on vähentänyt kuljetusten ja toimintojen hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna, ja PostNordin kevyistä ajoneuvoista 39 prosenttia on sähköautoja.
Mahdollisuus muokata tulevaisuutta
Vaikka logistiikka-alalla ei ole yhteistä suunnitelmaa tämän mittakaavan muutoksen toteuttamiseen, PostNordilla on yhtenä suurimmista toimijoista mahdollisuus muokata tulevaisuutta. Toistaiseksi erilaisten vaihtoehtojen yhdistäminen on osa ratkaisua: palapelin palaset on tärkeää koota huolellisesti yhteen.
"Kehitämme suunnitelmaa nykyisten ja ennusteen mukaisten olosuhteiden perusteella. Usein luullaan, että ajoneuvojen toimintasäde on suurin huolenaiheemme. Suurempi huoli on kuitenkin infrastruktuuri ja kapasiteetti sekä sen laajentamiseen tarvittava aika, eikä niinkään itse ajoneuvojen hankinta."
PostNordin kalustoon on hankittu useita uusimman sukupolven sähkökuorma-autoja, mutta odotusaika on osoittautunut ongelmalliseksi. Kun kuorma-autot saapuvat, niitä testataan pitkillä reiteillä. Olemme luottavaisia sen suhteen, että ajoneuvot suoriutuvat haasteesta.
Lähitulevaisuus ja pitkän aikavälin tavoitteet ovat edelleen etusijalla. Nima toteaa lopuksi:
"Tavoittelemme suurta sähköistämisastetta. Samaan aikaan meidän on käytettävä erilaisten teknologioiden ja ajoneuvojen yhdistelmää saavuttaaksemme tavoitteemme. Kevyet ajoneuvomme ovat lyhyellä aikavälillä sähköautoja, mutta laajempi fossiilittomuus edellyttää myös uusiutuvien polttoaineiden kuten uusiutuvan dieselin ja biokaasun käyttöä. Suuri osa ajoneuvoistamme kulkee jo nyt HVO100-polttoaineella ja biokaasulla, mikä tukee fossiilittomuuden saavuttamista."