Sähköautot tehostavat PostNordin kestävää logistiikkaa pääkaupunkiseudulla
PostNord jatkaa matkaansa kohti kestävää logistiikkaa. Lokakuun alusta alkaen pääkaupunkiseudulla on operoinut 14 sähköpakettiautoa, jotka eivät ainoastaan modernisoi PostNordin kuljetuskalustoa vaan tuovat myös päästöttömän vaihtoehdon viimeisen kilometrin kuljetuksiin.
Kuljetusten hiilidioksidipäästöt aiheuttavat valtaosan PostNordin ilmastovaikutuksista. Koska PostNord haluaa olla logistiikka-alan suunnannäyttäjä ilmastopäästöjen vähentämisessä ja päästä tavoitteisiinsa täysin fossiilittomista kuljetuksista ja täysin päästöttömistä viimeisen kilometrin kuljetuksista vuoteen 2030 mennessä, yritys lisää sähköautojen osuutta kalustossaan jatkuvasti.
Tällä hetkellä PostNordin jakelussa on yhteensä 39 sähköpakettiautoa, joista 22 on PostNordin omia ja 17 kuljetuskumppaneiden. Tuorein lisäys sähköautoinfraan saatiin lokakuun alussa pääkaupunkiseudulla.
”Tällä hetkellä meillä on pääkaupunkiseudulla yhteensä 14 sähköpakettiautoa ja kalustoa on tarkoitus laajentaa entisestään. Koko Suomen tasolla sähköautojen määrä tulee nousemaan lähitulevaisuudessa neljäänkymmeneenviiteen”, kertoo PostNordin Transport Manager Jani Lahti.
Pitkiä päiviä ja paljon kilometrejä
Lahti kertoo, että sähköautojen valintaan on liittynyt perusteellista harkintaa, sillä PostNordin piti varmistua siitä, että valitut autot vastaavat heidän tarpeitaan ja edistävät samalla heidän tavoitettaan päästöttömän viimeisen kilometrin osalta.
”Autot ovat Ford e-Transiteja kokoluokassa L4 ja H3. Niissä on 68 kilowatin akusto ja kuormatilaa 15,1 kuutiota. Nämä kaikki yhdessä tekee niistä ihanteellisia ajoneuvoja isompien pakettien jakeluun. Lisäksi kuljettajat voivat operoida niitä henkilöautokortilla, mikä lisää niiden käyttöjoustavuutta.”
PostNordin sähköautojen toiminta-alue pääkaupunkiseudulla on todella laaja. Niillä operoidaan muun muassa Kallion ja Vuosaaren alueille Helsingissä, kaikkialla Vantaalla, Tuusulassa ja Keravalla sekä Järvenpäässä. Päivisin autoilla ajetaan pääasiassa B2B- eli yritysjakeluita ja illalla muutamilla ajetaan myös kuluttaja- eli B2C-jakeluita.
”Autoilla ajetaan keskimäärin sadan kilometrin jakelureittejä päivittäin, ja illan kuluttajajakeluissa mukana olevat autot ajavat vielä lisäkilometrejä. Päivän aikana yksi auto kattaa noin 100-150 kilometriä.”
Reittien optimointi avainasemassa
Jotta sähköautoista saadaan paras mahdollinen hyöty irti mahdollisimman tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti, täytyy ottaa huomioon monia seikkoja. Yksi tärkeimmistä asioista on reittien optimointi.
”Sähköautojen käyttö on suunniteltava huolellisesti ja meidän täytyy ottaa huomioon myös sähkön saatavuus ja mahdollisten latauspisteiden sijainnit”, Lahti kertoo.
Lisäksi täytyy ottaa huomioon Suomen vaihtelevat sääolosuhteet. Kesän lämpiminä päivinä sähköautojen akut kestävät yhdellä latauksella huomattavasti pidempiä matkoja kuin talven paukkupakkasilla.
”Autot ladataan pääsääntöisesti ilta- ja yöaikaan terminaaleissa, mutta meillä on myös sopimuksia ulkoisten latauspisteiden käytöstä tarpeen vaatiessa”, Lahti kertoo.
100 000 kiloa vähemmän hiilidioksidipäästöjä
Sähköautojen käyttö ja niiden määrän lisääminen ovat osa PostNordin ilmastotavoitteita eli täysin fossiilittomia kuljetuksia sekä täysin päästöttömiä viimeisen kilometrin kuljetuksia vuoteen 2030 mennessä.
”Sähköautojen käytön vaikutus ympäristöön on merkittävä ja laskennallisesti voidaan osoittaa, että näiden 14 sähköauton vuosittainen käyttö säästää noin 100 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä perinteiseen dieselautoon verrattuna”, Lahti kertoo,
Yrityksen panostus ympäristöystävällisiin ajoneuvoihin on saanut paljon positiivista palautetta sekä yrityksiltä että kuluttajilta, mutta myös kuljettajilta.
”Meidän kuljettajamme pitävät sähköautoja todella hyvinä ”työkaluina” enkä ole kuullut yhtään negatiivista palautetta näihin autoihin tai niiden ominaisuuksiin liittyen.”
Lisäresursseja sesonkiin
Loppuvuosi on PostNordin kovinta sesonkia, kun alennusmyynnit ja joulu lisäävät kuluttajien tekemiä nettiostoksia ja sitä kautta kuljetusten määrää.
”Olemme menossa sesonkiin positiivisella mielellä, sillä totta kai se vaikuttaa kuljetusten määrään. Tarkkoja ennusteita on vaikea tehdä, mutta kyllä sesonki näkyy joka vuosi todella selvästi”, Lahti sanoo.
PostNord on varautunut kuljetusten määrän kasvuun muun muassa lisäresursseilla.
”Kaikki meidän sähköpakettiautomme eivät ole normaalisti mukana ilta-ajossa tekemässä kuluttajajakelua. Nyt sesonkina voimme siis tarvittaessa ottaa niitä käyttöön ja lisätä näin liikenteessä olevan kaluston määrää.”
Kehitys ja teknologia ohjaavat tulevaa
PostNord jatkaa jakelujensa sähköistämistä päämäärätietoisesti ja tähtää kohti täysin fossiilitonta logistiikkaa. Lahti korostaa, että kehityksen seuraaminen ja teknologian mahdollisuuksien hyödyntäminen ovat avainasemassa tulevissa investoinneissa.
”Täytyy seurata tarkkaan, miten teknologia kehittyy, ja mitä kaikkea uutta se tuo tullessaan. Olen ollut tekemisissä sähköpakettiautojen kanssa jo useamman vuoden ja kyllä sen huomaa, miten nopeasti ja valtavasti asiat kehittyvät ihan vain parin vuoden aikana.”