Tilaa PostNordin uutiskirje
Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?
PostNord on investoinut uuteen teknologiaan, joka optimoi ja minimoi pakettien koon. Laatikon kokoa voidaan pienentää keskimäärin jopa 30 prosenttia, ja samalla sen kuljettamisesta aiheutuva ympäristökuorma pienenee.
Kuvittele seuraavanlainen tilanne: Olet tilannut verkkokaupasta pikkuruisen tavaran, mutta kun saat paketin, se toimitetaan sinulle valtavan suuressa laatikossa, jonka sisällöstä suurin osa on pelkkää ilmaa. Kuulostaako tutulta?
Verkkokauppapakettien sisällä kuljetettavan ilman määrään on kuitenkin tulossa merkittävä pudotus, sillä PostNord on investoinut uuteen teknologiaan, jonka avulla paketeista voidaan poistaa hukkatilaa. Pahvilaatikot saadaan siis merkittävästi pienemmiksi, eikä tyhjää tilaa kuljeteta paikasta toiseen.
– Kyseessä on moderneinta teknologiaa oleva laite, joka optimoi ja minimoi lähetyslaatikon koon, PostNordin varastointiliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Broberg kertoo.
– Laatikoissa saattaa olla paljonkin hukkatilaa, koska kuljetettavat tuotteet ovat usein hyvinkin eri muotoisia. Käytännössä on todettu, että laatikon kokoa voi vähentää keskimäärin noin 30 prosenttia.
Turkuun asennettava uusi automaatiolinjasto käsittelee jopa 900 pakettia tunnissa. Teknologia toimii niin, että normaalisti pakatut pahvilaatikot laitetaan linjastoon, jossa laitteisto mittaa laatikon täyttöasteen ja minimoi sen koon. Pakettiin ei jää tyhjää tilaa, eikä siihen tarvitse lisätä täytemateriaaleja, kuten muovia tai paperia.
Kovien lähetysvolyymien vuoksi pakettien kokoa on Brobergin mukaan mahdotonta optimoida ja minimoida käsin.
– Tämän linjaston kautta kulkevien pakettien määrä on niin suuri, että jos jokaisesta poistetaan hukkatilaa 30 prosenttia, niiden kuljettamiseen tarvitaan 100 rekkakuljetusta vähemmän vuodessa.
Vaikuttaako uusi pakkausautomaatio myös lähetysten toimitusnopeuteen, jos jokaiseen autoon mahtuu aiempaa useampia paketteja?
– Teoriassa kyllä, mutta suurimmat hyödyt tulevat turhan ilman kuljettamisen vähentämisestä ja autojen täyttöasteen parantamisesta, Broberg huomauttaa.
Harvalla suomalaisyrityksellä on käytössään yhtä modernia pakkausteknologiaa kuin mihin PostNord on juuri investoinut. Broberg kertoo, että siihen päädyttiin uuden asiakkuuden myötä.
– Uuden asiakkaamme lähetysvolyymit olivat niin suuret ja samalla huimassa kasvussa, että niiden tehokkaaseen käsittelyyn oli järkevää lähteä suunnittelemaan modernia pakkausautomaatiota. Teknologian käyttöönotosta keskusteltiin avoimesti asiakkaan kanssa, ja suunnittelua tehtiin yhdessä, Broberg kertoo.
Pakkausteknologia tukee PostNordin tavoitetta olla täysin fossiiliton vuoteen 2030 mennessä. Tämän lisäksi kuljetuskaluston uusiminen, asteittainen siirtyminen uusiutuviin käyttövoimiin ja ajokilometrien minimointi reittioptimoinnin avulla ovat osa tavoitteen saavuttamista.
– Fossiilittomuuteen ei päästä sormia napsauttamalla, vaan se vaatii paljon pieniä ja suuria tekoja siellä täällä. Kuljetuksilla on tässä suuri rooli, ja nyt asennettavalla pakkausautomaatiolla vähennämme satakunta kuljetusta vuodessa. Kun vastaava vähennys toteutetaan monessa paikassa yhtä aikaa, puhutaan äkkiä tuhansista autoista, Broberg toteaa.
Pohjoismaiden johtavana logistiikkayrityksenä PostNord toimii suunnannäyttäjänä myös muille alan toimijoille siinä, kuinka tehdään ympäristölle fiksuja ratkaisuja. Brobergin mukaan palaute on ollut ainoastaan positiivisia.
– Asiakkaillemme on tullut koko ajan tärkeämmäksi, että kehitämme toimintojamme aktiivisesti ja investoimme teknologioihin, joiden avulla voidaan tehdä ilmastotekoja ja lisätä kustannustehokkuutta.
Haluatko saada kuukausittain tietoa verkkokaupan ja logistiikan ajankohtaisista aiheista?