Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Jännittävä matka täynnä ilmastotoimia – tällainen on PostNordin kuljettaman paketin ”vihreä väylä” verkkokaupalta asiakkaalle

Ympäristöystävällisyys on otettu huomioon kaikissa matkan vaiheissa, kun paketti kuljetetaan verkkokaupasta asiakkaalle. Osa PostNordin kuljettamista paketeista toimitetaan verkkokaupalta asiakkaalle jo nyt ”vihreää väylää” pitkin.

PostNord tavoittelee logistiikka-alan ilmastojohtajuutta ja haluaa olla Pohjolan vihreän logistiikan suunnannäyttäjä. Jotta tavoite saavutetaan, on kestävyyteen ja ilmastopäästöjen vähentämiseen liittyvien toimien oltava osa PostNordin jokapäiväistä arkea ja pakettijakelua ja sitä täytyy kehittää jatkuvasti. Ja niin tehdäänkin. Harva kuitenkaan tietää, millaisen matkan paketti kulkee siinä välissä, kun kuluttaja eli asiakas on tilannut sen verkkokaupasta ja kun hän saa sen itselleen, ja mitä kaikkia ympäristötoimia paketti matkansa aikana kohtaa.

Kotiinkuljetus vai noutopiste?

PostNordin Quality System Manager & Climate Lead Ilmo Strömberg sanoo, että kaikki alkaa kuluttajan omasta valinnasta eli valitseeko hän kotiinkuljetuksen vai tilaako hän kuljetukset noutopisteelle.

- Ympäristöystävällisempi vaihtoehto on tilata paketti noutopisteeseen eli joko kaupassa tai asiakasmiespisteellä sijaitsevaan miehitettyyn noutopisteeseen, kauppakeskuksessa tai liikenteen solmukohdassa olevaan pakettiautomaattiin tai Lähiboksiin, joka sijaitsee yleensä ulkona mahdollisimman lähellä loppuasiakasta. Ja esimerkiksi Turussa paketit jaetaan Lähibokseihin päästöttömästi sähköllä, Strömberg sanoo.

- Kotiinkuljetus aiheuttaa enemmän päästöjä, sillä siinä kertyy enemmän kilometrejä kuin silloin, kun viemme ison määrän paketteja yhteen paikkaan. Olemme kuitenkin siirtyneet käyttämään pääkaupunkiseudun kotiinkuljetuksissa uusiutuvaa dieseliä, mikä aiheuttaa 90 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin tavallinen diesel.

Terminaalien toimia

Myös osassa pakettien nouto- ja jakeluliikenteestä sekä terminaalien välisestä runkoliikenteestä on ollut jo useamman vuoden käytössä uusiutuva diesel eli kun paketti noudetaan verkkokaupan varastolta tai noutopisteestä, niin se pääsee uusituvalla dieselillä toimivan ajoneuvon kyydillä terminaaliin, jossa se lajitellaan lähtemään oikeaan osoitteeseen.

Kaikissa PostNordin pääterminaaleissa käytetään uusiutuvaa eli vihreää sähköä.

- Lisäksi Tampereen uusi terminaali on varusteltu useilla ympäristöystävällisillä ratkaisuilla kuten maalämmöllä sekä oviverhopuhaltimilla ja lastauslaiturin ilmatiivisteillä, jotka sopivat Suomen olosuhteisiin eikä lämpö pääse karkaamaan. Terminaalilla on myös BREEAM-sertifikaatti.

Optimoitu paketti vie vähemmän tilaa

Seuraavia vaiheita ei välttämättä tapahdu kaikille paketeille, mutta osalle kyllä. Hypätään ensin Turkuun, jossa PostNordilla on toimituslinjasto, joka optimoi pakettien kokoa ja poistaa niistä hukkatilaa. Se tarkoittaa, että paketit saadaan pienemmiksi ja kuljetuskaluston kyytiin mahtuu enemmän paketteja kerralla.

- Meidän ilmastotoimemme eivät ole pelkästään sitä, että vaihdamme ajoneuvojen polttoaineen ympäristöystävällisemmäksi, vaan optimoimme myös pakettien kokoa ja reittejä, jolloin kuljetuksia tarvitaan vähemmän, Strömberg selittää.

Joskus paketti matkaa puolestaan terminaalista toiseen niin kutsuttua runkolinjaa pitkin. Nämäkin ajot ajetaan osittain uusiutuvalla dieselillä toimivilla ajoneuvoilla.

-Uusiutuva diesel on toki hyvä ja helppo välivaihe, mutta se ei enää pelkästään riitä. Haluammekin tuoda päästöttömyyttä viimeiseen kilometriin ja olemme alkaneet ajaa jo muutamissa paikoissa viimeiset kilometrit päästöttömästi sähköllä.

Päästötön viimeinen kilometri

Viimeisellä kilometrillä tarkoitetaan paketin matkan viimeistä osaa eli sitä, kun se toimitetaan terminaalista kuluttajan valitsemaan noutopisteeseen tai kotiin.

- Olemme aloittaneet päästöttömät viimeisen kilometrin jakelut isoista kaupungeista eli pääkaupunkiseudulta, Tampereelta ja Turusta. Tämä vaihe on alkanut vauhdikkaasti, sillä vielä viime vuonna meillä oli alle 10 sähköpakettiautoa ja tämän vuoden loppuun mennessä niitä olisit tarkoitus olla 60, Strömberg kertoo.

Hän huomauttaa, että vaikka fokus on isoissa kaupungeissa ja suurin osa sähköpakettiautoista menee niihin, niin myös maakuntapuolelle ja pienemmissä kaupungeissa osa PostNordin kuljetuskumppaneista aikoo hankkia tänä vuonna sähköpakettiautoja.

- Meidän tavoitteemme on täysin päästöttömät viimeisen kilometrin kuljetukset vuoteen 2027 mennessä, joten nämä ovat tosi tärkeitä askeleita.

”Vihreä väylä”

Jos kuluttaja haluaa jostain syystä palauttaa tilaamansa paketin, se kulkee takaisin samaa reittiä päinvastaisessa järjestyksessä ja kohtaa myös samat ilmastonmuutosta hillitsevät toimet.

Ja näin paketti on kulkenut verkkokaupalta kuluttajalle ja kohdannut matkallaan useita PostNordin toteuttamia ilmastotoimia.

- Tavoite on, että nouto, terminaalien välinen matka ja viimeinen kilometri menevät ympäristöystävällisesti. Tällä hetkellä osassa pääkaupunkiseudun ja Turun välisistä kuljetuksista on jo käytössä niin sanottu ”vihreä väylä” logitiikkaketjun alusta loppuun. Osa siitä mennään uusituvalla dieselillä ja osa sähköllä, joka tapauksessa se on ympäristöystävällinen tapa. Päämääränä on saada ”vihreä väylä” 100 %:iin kuljetuksista.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!