Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Päästövähennystä 35 prosenttia neljässä vuodessa – PostNord on saavuttamassa hiilidioksidin päästövähennystavoitteensa etuajassa

PostNordin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjään 40 prosenttia vuoden 2020 tasosta vuoden 2025 loppuun mennessä matkallaan kohti fossiilittomuutta. Vuoden 2024 puoliväliin mennessä yhtiö oli onnistunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään Suomessa jo 35 prosenttia muun muassa kuljetuskaluston uusimisen ja kuljetusten optimoinnin ansiosta. PostNord uskoo saavuttavansa 40 prosentin välitavoitteen viimeistään keväällä 2025.

PostNordin tavoite on tarjota asiakkailleen fossiilittomat logistiikkapalvelut vuoteen 2030 mennessä. Päätavoitetta tukemaan yhtiö on asettanut välitavoitteen vuodelle 2025: 40 prosentin hiilidioksidipäästövähennys vuoden 2020 tasosta.

Vuoden 2024 puoliväliin mennessä PostNord oli onnistunut vähentämään päästöjään 35 prosenttia vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon vertailutasosta.

Tähänastiset päästövähennykset on saavutettu sähköistämällä kuljetuskalustoa, korvaamalla uusiutumattomia polttoaineita uusiutuvilla vaihtoehdoilla, tehostamalla runkokuljetuksia ja optimoimalla kuljetusreittejä.

– Viimeisen neljän vuoden aikana olemme investoineet useita miljoonia euroja uuteen kalustoon, uusiin polttoaineisiin sekä kuljetusten tehostamiseen ja optimointiin. Olen ylpeä siitä, että investoinnit mahdollistavat asiakkaillemme vähäpäästöisemmät logistiikkapalvelut ja auttavat samalla meitä saavuttamaan tavoitteemme, PostNordin Chief Operating Officer Jussi Broberg kertoo.

Sähköpakettiautot ja optimoidut reitit vähentävät viimeisen kilometrin päästöjä 

Viimeisen kahden vuoden aikana PostNord on hankkinut Suomessa omaan käyttöönsä yhteensä 25 sähköpakettiautoa. Kuljetuskumppanit mukaan lukien yhtiön käytössä on 50 sähköpakettiautoa ympäri Suomea. Kokonaisuudessaan PostNordin jakelukäytössä oleva sähköpakettiautokalusto säästää lähes 360 000 kiloa hiilidioksidia vuodessa perinteiseen dieselautoon verrattuna.

Sähköautojen käyttöönoton ohella kuljetusreittien optimoinnilla on saatu vähennettyä päästöjä etenkin niin sanotun viimeisen kilometrin aikana, eli kuluttajille suuntautuvassa jakelussa.

– Sähköpakettiautot yhdistettynä reittioptimointiin ovat erinomainen keino vähentää viimeisen kilometrin aikana syntyviä päästöjä kaupungeissa. Päivän aikana yksi auto kattaa noin 100–150 kilometriä, Broberg kertoo.

Uusiutuvat polttoaineet ja tehokkaammat kuljetukset runkoliikenteen päästövähennysten mahdollistajina

Sähkökuljetuskaluston lisäksi PostNord on investoinut kuljetusrekkojen uusiin vähäpäästöisiin polttoaineisiin kaupunkien välisessä runkoliikenteessä. PostNordin rekat käyttävät perinteisten polttoaineiden ohella sekä uusiutuvaa dieseliä että biokaasua.

– Siirryimme isossa mittakaavassa uusiutuvan dieselin käyttöön jo vuonna 2021. Viimeisen 12 kuukauden aikana jakelukuorma-autoissamme on lisätty merkittävästi etenkin biokaasun käyttöä. Meillä on tällä hetkellä käytössämme 10 biokaasulla kulkevaa jakelukuorma-autoa, joilla tehdään kuljetuksia ympäri Suomen, Broberg kertoo.

Vähäpäästöisten polttoaineiden lisäksi runkoliikenteen tehostaminen on vähentänyt kuljetusten päästöjä.

– Runkokuljetuksia tehostamalla pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa per ajettu kilometri. Tehostaminen tarkoittaa käytännössä siis sitä, että kalustolla ei ajeta niin sanottuja turhia kuormia ja että kaluston täyttöaste on mahdollisimman suuri, Broberg kertoo.

Välitavoite häämöttää kulman takana – seuraavana suunta kohti vuotta 2030

Tähän mennessä toteutetut päästövähennystoimenpiteet ovat suunnitelmallisen työn tulosta, jonka uskotaan PostNordissa kantavan välitavoitteeseen asti. Sen saavuttamisen jälkeen päästövähennystyö jatkuu kohti 2030-tavoitetta.

– Uskon vahvasti, että tulemme saavuttamaan 2025-tavoitteemme jo tämän vuoden lopulla tai viimeistään alkuvuoden 2025 aikana. Tämän jälkeen jatkamme työskentelyä kohti 2030-tavoitetta. Ensi vuonna otamme muun muassa käyttöömme sähkörekan pääkaupunkiseudun ja Turun välisellä runkolinjalla, joka tulee ajamaan keskimäärin 700 kilometriä päivässä, Broberg kertoo.

Haluatko tietää lisää PostNordin vastuullisuustavoitteista? Lue aiheesta lisää täältä.

Oletko kiinnostunut palveluistamme?

Pyydä tarjous