Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Nuoret ennustavat verkkokaupan muutoksia

Nuorten verkkokauppakäyttäytyminen voi ennustaa verkkokaupan laajempia muutoksia.

 

Nuoret, 18–29-vuotiaat kuluttajat maksavat verkkokauppaostoksensa mieluummin puhelimella kuin vanhemmat ikäluokat. He myös suosivat suoria maksutapoja ja mobiilimaksamista enemmän kuin muut.

Tämä selviää PostNordin teettämästä tuoreesta verkkokauppatutkimuksesta , jossa selvitettiin eri ikäryhmien verkkokauppakäyttäytymistä Pohjoismaissa.

“Nuorten verkkokauppakäyttäytymisessä korostuu usein helppous, nopeus ja laaja valikoima”, sanoo PostNordin myyntijohtaja Linda Nyberg.

Hän lisää, että nuoret ovat kasvaneet älypuhelimien kanssa. Se näkyy myös kulutusvalinnoissa ja verkkokaupassa.

“He ovat tottuneita uusiin teknologioihin ja niiden käyttöön. Ostopäätöksiin sen sijaan vaikuttavat myös sosiaalinen media ja vaikuttajat.”

Tutkimuksen valossa nuoret kokeilevat uteliaasti uusia toimitustapoja ja arvostavat toimituksessa joustavuutta. Nuoret suosivat esimerkiksi pakettiautomaatteja enemmän kuin vanhemmat kuluttajat.

Kestävän kehityksen arvot

Nuoret ovat yhä tietoisempia vastuullisuudesta ja kuluttavat kestävän kehityksen arvojen mukaisesti. Samalla he ovat hintatietoisia. Monet nuoret suosivat second handia, jossa ostopäätökseen vaikuttavat tutkimuksen mukaan halpa hinta, tuotteen uniikkius ja arvot. Sosiaalisen median kautta tapahtuva vertaiskauppa on myös suosittua.

“Ostokäyttäytymisen lisäksi nuoret voivat myös suosia ympäristöystävällisiä toimituksia, kuten sähköautolla tapahtuvaa toimitusta”, Nyberg lisää.

Nuorilla on korkeat odotukset verkkokauppoja kohtaan. Kaikki nuoret eivät kuitenkaan ole keskenään samanlaisia. Kuten muilla ikäryhmillä, myös nuorilla on erilaisia kuluttajatottumuksia, muistuttaa Nyberg.

Eroja löytyy esimerkiksi vaatteiden ostamisessa. Monet nuoret suosivat verkko-ostoksia erityisesti vaatteiden, elektroniikan ja kosmetiikan osalta. Jotkut nuoret taas pitävät suuressa arvossa kivijalkakauppojen tarjoamaa mahdollisuutta kokeilla vaatteita ja kenkiä. Samalla ne ovat kuitenkin suosituin tuoteryhmä verkko-ostamisessa.

“Mistä nuorten yksilölliset erot johtuvat? Olisi hienoa saada selville, mitkä tekijät selittävät eroja nuorten kulutuskäyttäytymisessä.”

Nuorten kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksessa on vielä monia avoimia kysymyksiä, sanoo Nyberg. Hänen mielestään olisi kiinnostavaa tutkia esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien sekä vaikuttajamarkkinoinnin roolia nuorten ostopäätöksissä pitkällä aikavälillä.

Nuorten tutkiminen voi auttaa ennakoimaan laajempia muutoksia

Nyberg ajattelee, että nuorten verkkokauppakäyttäytymisen seuraaminen ja tutkiminen antaa nuorten itsensä lisäksi tietoa myös tulevaisuuden kuluttamisesta yleisesti. Kun tietää, miten nuoret käyttäytyvät nyt, voi valmistautua tuleviin muutoksiin ja ennakoida ilmiöitä ostamisen kehittymisen ympärillä.

“Nuoret voivat auttaa ennustamaan suurempia muutoksia verkkokauppakäyttäytymisessä.”

Mitä verkkokauppiaat voivat tehdä vastatakseen nuorten odotuksiin?

“Nuorten verkkokauppatottumuksiin voi vastata panostamalla mobiilioptimoituun ja mutkattomasti toimivaan verkkokauppaan. Samalla on hyvä tarjota erilaisia maksu- ja toimitusvaihtoehtoja sekä viestiä ympäristöystävällisyydestä”, Nyberg sanoo.

 

 

Lataa raportti