Luo lisäarvoa, sitouta asiakas
Asiakkaat kilpailuttavat entistä aktiivisemmin logistiikkakumppaneitaan. Toimialalla menestyvä logistiikkayritys panostaa nyt vahvemmin asiakkuuskokemukseen eli asiakkaan sitouttamiseen. Kun asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun, yhteistyöllä on jatkuvuutta.
Mainio.con toimiala-analyysin mukaan asiakkaat kilpailuttavat nyt entistä aktiivisemmin logistiikkakumppaneitaan. Asiakkaiden omat tilanteet muuttuvat jatkuvasti ja ne haluavat seurata systemaattisemmin logistiikkapalveluiden hintatasoa.
Jopa 47 prosenttia haluaa tarkistaa hintatason
Jopa 47 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä haluaa tarkistaa nykyisten logistiikkakumppaneiden hintatason. 20 prosenttia asiakkaista puolestaan haluaa ajantasaistaa yrityksensä logistiikkaratkaisut. 17 prosenttia harkitsee logistiikka-asioiden keskittämistä yhdelle kumppanille. Lisäksi noin kolmannes asiakkaista on pettynyt nykyiseen logistiikkakumppaniinsa, mikä lisää halua kilpailuttaa kuljetusyhtiöitä.
PostNord saa parhaat arvosanat asiakkuuskokemuksessa
PostNord saa Mainio.con toimiala-analyysissa parhaat arvosanat asiakkuuskokemuksessa, mikä vahvistaa sen asemaa alan vaikuttajayrityksenä. PostNordin asiakkuuskokemus on parantunut huomattavasti viime vuosina. Kun vuonna 2019 PostNordin asiakkuuskokemusta kuvaava CEi (Customer Experience Indicator) oli 26, on se noussut tänä vuonna tasolle 29.
Asiakkaat arvostavat aktiivista sparraajaa
Asiakkaat arvostavat logistiikkakumppania, joka tarjoaa nopeaa ja hyvää palvelua silloin, kun sitä tarvitaan. Luotettava kumppani ratkoo nopeasti mahdolliset ongelmatilanteet. Tällaisen kumppanin kanssa logistiikka-asioiden hoitaminen on helppoa. Näissä kolmessa asiassa PostNord erottuu edukseen kilpailijoihinsa verrattuna.
Miten asiakkuuskokemusta voisi sitten kehittää vieläkin paremmaksi?
Asiakkaat arvostavat kumppania, joka pitää säännöllisesti ja aktiivisesti yhteyttä, kehittää jatkuvasti uusia ratkaisuja ja osaa sparrata ja inspiroida asiakasta oman liiketoimintansa kehittämisessä. Asiakasta innostavalla kehittämiskumppanille on imua logistiikka-alalla. Tällaisella asenteella toimiva logistiikkakumppani erottuu joukosta. Passiivinen palveluiden tarjoaja hukkuu massaan.
Hyvä maine lisää luottamusta
Asiakkaat haluavat kumppanikseen maineeltaan luotettavan logistiikkayrityksen. Tässäkin mielessä PostNord on onnistunut kehittämään toimintaansa myönteiseen suuntaan, sillä sen maine- ja brändimielikuva on parantunut huomattavasti Mainio.con toimiala-analyysin mukaan.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä on hyvä muistaa nimetyn yhteyshenkilön merkitys. Vaikka asiakkaat arvostavat logistiikkayritysten tehokkaita digitaalisia työkaluja ja palveluja, pidetään nimettyä yhteyshenkilöä yhä kullanarvoisena ja erittäin tärkeänä kilpailutekijänä. Nopeasti ratkottavissa ongelmatilanteissa oma yhteyshenkilö on elintärkeä.
Asiakkaiden mielipiteitä PostNordin kumppanuudesta:
92 % kokee PostNordin ihmisten asenteen parantuneen entisestään
88 % kokee PostNordin kivana yhteistyökumppanina
PostNordin kanssa asiointi on helppoa. Integraatiot ja kanavat löytyvät järjestelmiimme valmiina, noutopalvelu toimii, kuljettajat ovat ystävällisiä ja asiakaskeskeisiä. Myyjä ottaa nopeasti kiinni kaikista kysymyksistä ja auttaa.
Henkilökohtainen edustaja ymmärtää yrityksemme logistiikkatarpeet.
Asiat toimivat helposti ja reklamaatiot hoidetaan. Hinnoittelu, kuljetuksen tilaus ja seuranta on helppoa.