Kuusi syytä, miksi kannattaa valita PostNord kumppaniksi kotimaan kuljetuksiin
PostNord on lyömätön osaaja pohjoismaisessa ja EU-alueen logistiikassa. Samantasoista – ja koko ajan parantuvaa – palvelua on saatavilla myös Suomen rajojen sisäpuolella. Listasimme kuusi syytä, miksi PostNord kannattaa valita kumppaniksi (myös) kotimaan kuljetuksiin.
Logistiikalla on valtava merkitys verkkokaupan asiakkaan ostokokemukseen. Jos tilattu tuote tulee hankalaan paikkaan tai hankalaan aikaan, kuljetus viivästyy luvatusta tai paketin saapumista on vaikea ennakoida, vaakalaudalla on paitsi kuljetusyhtiön myös verkkokaupan maine. Nopeat, luotettavat ja joustavat kuljetukset puolestaan parantavat verkkokaupan asiakaskokemusta – ja tyytyväinen asiakas palaa usein takaisin.
Tästä syystä logistiikkayhtiöiden kannattaa valita kumppanikseen luotettavaa ja tehokasta palvelua tarjoava toimija. PostNordin Head of Ecommerce and International Solutions Linda Nyberg muistuttaa, että he tuntevat Pohjoismaiden ja siten myös Suomen markkinat erinomaisesti. Hän listaa kuusi syytä, miksi valita PostNord kotimaan logistiikkakumppaniksi.
1. Joustava, joustavampi, PostNord
Verkkokaupan asiakkaalle on tärkeää saada valita itselle parhaiten soveltuva toimitustapa. PostNord tarjoaa vastaanottajille monenlaisia vaihtoehtoja sekä mahdollisuuden myös muuttaa mieltään, jos alun perin vaihdettu tapa ei olekaan sopivin. Kotiinkuljetuksia on kehitetty suurissa kaupungeissa siten, että asiakas voi itse valita pakettinsa toimitusikkunan sekä seurata toimituksen etenemistä.
Nyberg kertoo, että toimitusten noutamista pyritään jatkuvasti helpottamaan, jotta kokemus on mahdollisimman sujuva.
– Esimerkiksi noutopisteissä olemme ottaneet käyttöön pin-koodit, eli paketin noutajan ei enää tarvitse näyttää pitkää numerorimpsua.
2. Noutopiste siellä, pakettiautomaatti täällä
PostNordin noutopisteverkosto ulottuu koko Suomeen ja on hyvin monipuolinen. On tutkitusti todistettu, että suomalaiset suosivat erityisesti pakettiautomaatteja, joita löytyy esimerkiksi lukuisista kauppakeskuksista ja muista arkisten reittien varrelle sijoittuvista keskeisistä paikoista.
– Suomalaisethan rakastavat sitä, ettei tarvitse olla hirveästi tekemisissä muiden ihmisten kanssa, Nyberg sanoo naurahtaen.
Pakettiautomaattien suuresta suosiosta huolimatta myös kotiinkuljetuspalvelua kehitetään jatkuvasti. Nybergin mukaan kotiinkuljetus on tärkeä pitää valikoimissa, jotta kuluttajilla on varaa valita. Joillekin kuluttajille kotiinkuljetus voi olla ainoa vaihtoehto vaikkapa liikkumisrajoitteisuuden vuoksi, ja jotkin lähetykset voivat olla esimerkiksi autottomille liian painavia tai suuria haettaviksi noutopisteistä.
3. Lähiboksi – kirjaimellisesti lähellä
PostNord on Suomessa ainoa toimija, jolla on käytössään ulos sijoitettuja Lähibokseja. Nyberg kuvailee Lähibokseja kotiinkuljetuksen ja pakettiautomaatin välimaastoksi: paketti ei tule aivan kotiovelle asti, mutta nouto onnistuu mihin tahansa vuorokauden aikaan hyvin läheltä kotia tai omaa kulkureittiä.
Verkkokauppiaan näkökulmasta Lähiboksi on mainio lisäpalvelu, jota muilla logistiikkayhtiöillä ei ole. Jos kauppiaan myymä tuote ei kuitenkaan kestä odotella noutoa ulkona esimerkiksi kovilla pakkasilla, vaihtoehdon voi myös kytkeä verkkokaupassa pois päältä. Silloinkin noutopistevaihtoehtoja on tarjolla lukuisia.
4. Ulkoistettu varastointi keventää työtaakkaa
Tiesitkö, että PostNord tarjoaa verkkokaupoille ja muille toimijoille myös varastointipalvelua? Suomessa varastoja on Vantaalla, Turussa ja Lahdessa hyvien liikenneyhteyksien päässä.
Varastoinnin peruspalvelu koostuu tavaran vastaanotosta, säilytyksestä, lähettämisestä ja jakelusta. PostNordilla on luvat varastoida muun muassa elintarvikkeita, terveydenhuollon tuotteita ja vaarallisia aineita. Lisäksi yhtiöllä on erikoisosaamista esimerkiksi varaosa-, rengas- ja tukkukauppalogistiikasta.
Varastointipalvelu räätälöidään aina kullekin asiakkaalle sopivaksi. Samalla asiakas saa käyttöönsä nykyaikaiset ja tehokkaat varastointiratkaisut, joissa hyödynnetään uutta teknologiaa.
– Kokonaisvaltaisen palvelun ansiosta asiakas voi keskittyä ydinliiketoimintaansa, kun PostNord hoitaa muun, Nyberg sanoo.
5. Lisäarvopalveluilla uutta vauhtia
PostNordilla on sekä valmiiksi tarjolla olevia lisäpalveluita että mahdollisuus kehittää uudenlaisia vaihtoehtoja yhdessä asiakkaan kanssa. Tarjontaan kuuluvat muun muassa tuotteiden merkitseminen ja uudelleen pakkaaminen, teknisten tuotteiden konfigurointi, palautusten käsittely sekä esittelylavojen kokoaminen myymälöiden esillepanoa varten.
– Kaiken varastoinnin ja siihen liittyvät lisäpalvelut voi ulkoistaa PostNordille, Nyberg neuvoo.
6. Osaamista, kokemusta ja tietotaitoa
PostNordilla on laaja osaaminen verkkokauppojen toiminnasta, ja lisäksi yhtiö seuraa tarkasti kuluttajien tarpeita ja toiveita sekä tulevaisuuden trendejä. Kerätty data auttaa ennakoimaan ja kehittämään palveluita, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin kuluttajien tarpeisiin. Asiantuntemuksensa ansiosta PostNord osaa antaa myös käytännön vinkkejä esimerkiksi siihen, millaiseksi verkkokaupan kassa kannattaa rakentaa.
Lisäksi PostNord kerää proaktiivisesti tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja odotuksista. Mittavien Euroopan ja Pohjoismaiden verkkokauppaa tarkastelevien raporttien lisäksi PostNord seuraa kuluttajien käyttäytymistä kuukausitasolla neljässä Pohjoismaassa.
– Seuraamme esimerkiksi sitä, mitä vastuullisuus tarkoittaa toimituksissa ja mitä toimitustapoja kuluttajat juuri nyt mieluiten käyttävät, Nyberg kertoo.