Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Helppo, helpompi, PostNord – noutopisteverkosto rakentuu arjen reiteille

PostNordin monipuolinen noutoverkosto kasvaa ja kehittyy asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kokonaisuudessa huomioidaan myös ilmasto ja ympäristö.

PostNord ei arvaile, mistä kuluttajat haluavat noutaa verkkokaupoista tilaamansa paketit. Noutopisteverkoston kehittäminen ja kasvattaminen perustuvat tietoon ja dataan.

– Meillä on kattava jälkiseuranta. Keräämme palautetta kuluttajilta joka päivä, joten saamme niitä joka kuukausi tuhansia, kertoo PostNordin palvelukehityksestä ja IT:stä vastaava CIO Nicolas Romi.

Palautteita seurataan Romin mukaan aktiivisesti. Niiden perusteella tiedetään, miten palveluita kehitetään ja mihin suuntaan tekemistä kannattaisi viedä. Näin PostNord voi tarjota asiakkaidensa asiakkaille eli verkkokaupoissa ostoksia tekeville kuluttajille heidän arkeaan helpottavia toimitustapoja.

Aineistoa kertyy myös muista Pohjoismaista, ja Romin mukaan dataa vertaillaan yhtiön sisällä. Suomen toiminnoissa keskiössä ovat kuitenkin aina suomalaisen asiakkaan tarpeet ja toiveet.

Yksi ratkaisu ei sovi kaikille

Tällä hetkellä PostNordin noutopisteverkosto koostuu miehitetyistä noutopisteistä, pakettiautomaateista ja viime keväänä käyttöön otetuista Lähibokseista. Miehitetyt eli niin kutsutut perinteiset noutopisteet sijaitsevat kaupoissa ja muissa asiamiespisteissä, ja pakettiautomaatit sijoitetaan muun muassa kauppakeskuksiin ja liikenteen solmukohtiin. Lähiboksit ovat useimmiten ulkona mahdollisimman lähellä loppuasiakkaita, eli ne palvelevat kokonaista korttelia tai aluetta ympärivuorokautisesti.

Romi sanoo, että monipuolinen valikoima on tarpeen, koska yksi ratkaisu ei sovi kaikille asiakkaille ja kaikkiin tilanteisiin.

– Esimerkiksi vuorotöissä oleva ei välttämättä pääse toimistoaikoihin noutamaan pakettia ja joku toinen kaipaa asiakaspalvelijaa, jolta paketin vastaanottaa. Suurimmat paketit eivät mahdu lokerikkoihin, joten niillekin on oltava ratkaisu.

Kunkin noutopisteen kehittämistä pohditaan niin kestävyyden, kannattavuuden kuin käyttöasteen näkökulmasta muun muassa karttaseurannalla ja numeraalisin raportein. Kasvu suunnitellaan tarkoituksenmukaisesti; esimerkiksi Lähiboksien verkosto laajenee Turusta ja Tampereelta pääkaupunkiseudulle, jossa niille on laaja käyttäjäkunta.

Lähiboksit ovat lähellä mutta keskitettyjä

Tärkeintä PostNordille on, että pakettien noutaminen on asiakkaille mahdollisimman sujuvaa ja vaivatonta. Tämä tarkoittaa, että paketin noutaminen on helposti yhdistettävissä jokapäiväiseen arjen liikkumiseen.

Tehokkuusajattelu on oleellista myös kestävyyden näkökulmasta. PostNordin päästövähennystavoitteet ovat kunnianhimoiset, mikä tarkoittaa koko kuljetusketjun optimointia tinkimättä kuitenkaan palvelun laadusta. Lähibokseista toivotaan yhtä keinoa viimeisen kilometrin haasteiden ratkaisemiseksi, kun iso joukko asiakkaita voi hakea pakettinsa samasta paikasta.

– Lähiboksit ovat mahdollisimman lähellä kuluttajia mutta kuitenkin keskitettyjä noutopisteitä, Romi kuvailee.

Romi kertoo, että Lähiboksien verkostoa rakennetaan jakelureittien ja kuljetuskumppanien kannalta järkevällä tavalla ympäri Suomen. Syrjäseuduillakin halutaan pitää yllä laadukasta palvelua kohtuulliseen hintaan ja järkevillä toimitusajoilla samalla kun kuljetuskustannukset ovat kasvaneet, mikä vaatii logistiikkayhtiöiltä erityistä pohdintaa.

Haasteet eivät Romia hirvitä.

– Yksi tärkeä syy siihen, että olen päätynyt tälle alalle, on juuri se, että voin itse olla mukana ratkaisemassa näitä haasteita ja olla vaikuttamassa esimerkiksi logistiikan ilmastotoimiin ja ympäristötavoitteiden saavuttamiseen.

Tulevaisuus tuo uusia innovaatioita

Noutopisteverkoston kehitys on jatkuvaa työtä. Kiinteiden noutopisteiden lisäksi esimerkiksi sesonkien aikaan on tarvetta myös väliaikaisille noutopisteille. Kun pakettiliikenne on runsaimmillaan, Lähibokseja on mahdollista laajentaa lisäyksiköillä ja niitä on mahdollista viedä väliaikaisesti uusiin kohteisiin silloin. Ratkaisu tukee asiakastyytyväisyyttä, sillä pakettien viivästyminen tai siirto asiakkaan haluamasta noutopaikasta toiseen on harvoin vastaanottajalle mieluinen ratkaisu.

Romi huomauttaa, ettei PostNord ole linjannut Lähiboksien olevan vain yhtiön omassa käytössä.

– Ei ole järkevää, että kaikki tuovat omat lokerikkonsa samaan paikkaan. Tavoite on luoda avoimen arkkitehtuurin lokerikkoja, jotka voisivat olla myös kilpailijoiden käytössä. Siten voisimme olla tehostamassa palvelua ja tuoda hyvää sekä kuluttajille että ympäristölle.

Kiinnostavia avauksia saattaa löytyä myös kokonaan uusista suunnista. Romi mainitsee esimerkkinä automaattirobotit, jotka täytetään keskitetysti ja joista kuluttajat noutavat pakettinsa yhdestä luukusta automatiikan turvin.

Kestävyys ajaa kaikkea toimintaa. Romi painottaa, että koko alan aina pakkausmateriaalien suunnittelusta viimeiseen kilometriin asti on toimittava yhdessä, jotta ilmastokriisi ja luontokato saadaan kuriin. Verkkokaupat voivat muun muassa huolehtia oikeanlaisesta pakkauskoosta ja vähentää tarpeettomia pehmusteita, jotta kuljetusyhtiö saa kyydit mahdollisimman täyteen.

– Tulevaisuus näyttää, miten kuluttajat ohjataan mukaan toimimaan kimpassa vastuullisuusketjun kanssa.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!