Ohita navigointi ja haku
Verkkopalvelumme ei tue enää Internet Exploreria. Käytä sen sijaan Chrome, Edge, Firefox tai vastaavaa selainta nopeamman ja sujuvamman käytön varmistamiseksi. Öppna i Microsoft Edge

Askel kerrallaan kohti ilmastojohtajuutta – ”Luottavaisin mielin seuraavalle välietapille”

PostNordilla on vahva tahto olla Pohjolan vihreän logistiikan suunnannäyttäjä ja alansa ilmastojohtaja, joten se on asettanut itselleen kovan tavoitteen: täysin fossiilittoman toiminnan vuoteen 2030 mennessä. Matkan varrelle mahtuu myös välietappeja, joista suurin ja haastavin siintää jo muutaman vuoden päässä.

PostNord haluaa olla vastuullinen yhteiskunnallinen toimija sekä vastuullinen kumppani asiakkailleen. Siksi se on asettanut itselleen kaikista pohjoismaisista logistiikkayhtiöistä kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet eli täysin fossiilittomat kuljetukset vuoteen 2030 mennessä sekä täysin päästöttömät viimeisen kilometrin kuljetukset vuoteen 2027 mennessä.

- Tavoitteet ovat korkealla, eikä niihin päästä ilman välietappeja, huomauttaa PostNord Suomen toimitusjohtaja Johanna Starck.

Starck kertoo, että seuraavat välietapit koittavat vuonna 2025 – sekä konsernin tasolla että Suomen osalta.

- Vuoteen 2025 mennessä koko PostNord-konsernin tavoitteena vähentää päästöjä 40 prosenttia. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että olemme pääsemässä tavoitteeseemme. Suomessa meillä on myös kunnianhimoinen tavoite tuottaa samaiseen ajankohtaan mennessä kaikki pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostaman alueen kuljetuspalvelut täysin fossiilittomasti eli niin sanottua ”vihreää väylää” pitkin.

Vihreä väylä tarkoittaa sitä, että nouto, terminaalien välinen matka ja viimeinen kilometri tuotetaan ympäristöystävällisesti. Osa siitä ajetaan uusituvalla dieselillä ja biokaasulla toimivilla ajoneuvoilla, osa puolestaan päästöttömästi sähköllä.

Haasteiden yli ja kohti tavoitteita

Noin kolmasosa konsernin kevyistä ajoneuvoista toimii jo tällä hetkellä sähköllä.

- Alkuun sähköautojen hankkiminen oli haastavaa ja jäimme hieman tavoitteistamme, sillä maailmantilanne vaikutti muun muassa sähköpakettiautojen saatavuuteen. Nyt olemme kuitenkin jälleen hyvässä vauhdissa ja olemme saaneet tänä vuonna jo 40 uutta sähköpakettiautoa. Tavoite on, että niitä olisi vuoden loppuun mennessä 60. Myös sähköautojen latausinfraa on kehitetty ja hankinnassa on mahdollisesti myös pikalatureita, Starck kertoo.

Päästöttömien sähköajoneuvojen määrällä on valtava vaikutus päästövähennystavoitteen saavuttamisessa. Fossiilittomaan tavoitteeseen vaikuttaa puolestaan muun muassa se, että yhä useampia runkolinjoja, eli terminaalien välisiä kuljetuksia, ajetaan uusiutuvalla dieselillä.

Starck näkee, että suurin välietappi on kuitenkin edessä vuonna 2027, jolloin PostNord tähtää täysin päästöttömiin viimeisen kilometrin kuljetuksiin.

Uusia sähköautoja hankitaan kiihtyvällä tahdilla

Jotta vuoden 2027 tavoitteeseen päästään, PostNordin täytyy nostaa vihreällä sähköllä toimivien ajoneuvojen hankintamäärää vuosittain.

- Pitää myös muistaa, että sähköajoneuvojen käytöllä ei vähennetä pelkästään ilmastopäästöjä vaan myös kaupunkialueiden lähipäästöjä sekä pienennetään lähiliikenteestä aiheutuvia melu- ja terveyshaittoja, Starck huomauttaa.

Suuremmissa kaupungeissa sähköautojen käyttöönotto onnistuukin hyvin, mutta maakunnissa ja pienemmillä paikkakunnilla tämä voi tuottaa haasteita.

- Matkat ovat pitkiä, latausinfra ei ole vielä kovin tiivis ja lähimmät terminaalitkin ovat hieman kauempana, joten nämä kaikki lisäävät sähköautoilla päivittäin ajettavien kilometrien määrää. Lisäksi talvella pakkaset lyhentävät toimintamatkaa. Luotamme kuitenkin siihen, että teknologia kehittyy sekä autojen että latauksen osalta ja autoista tulee uusia malleja, jotta ne sopivat paremmin myös maakuntakuljetuksiin, Starck kertoo.

Vaikka haasteita onkin, niin niitä kohti mennään päättäväisesti.

- Menemme luottavaisin mielin kohti seuraavaa välietappia sekä lopullista ilmastotavoitettamme. Vuonna 2030 kaikki mikä ei kulje päästöttömästi sähköllä, kulkee uusiutuvalla dieselillä tai biokaasulla. En ole yhtään huolissani ja uskon vahvasti, että pääsemme tavoitteeseemme.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!