Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge

API och Widget

Vi har flera funktioner som även finns tillgängliga som APIs och/eller widgets.

För att kunna nyttja våra widgets och APIs krävs att ditt företag skapar ett API konto. Genom att göra detta så får ni tillgång till ett id som skickas med i frågorna mot våra system.

Huvudsyftet med denna registrering är att vi ska veta vilka som använder våra tjänster så att vi kan nå ut med information om kommande förändringar, eller annan viktig information. Samma id kan användas mot samtliga widgets och APIs.

Registreringen är givetvis kostnadsfri och du kan när som helst avregistrera kontot.

Skapa konto för ett Basic plan
Administrera API-konto
Användarvillkor (endast på engelska)

Widget

En widget är en färdig webbfunktion som ditt företag kan "klistra in" på en egen webbsida. Ni kan antingen använda de färger och fonter som vi levererar som standard eller så kan ni själva göra anpassningar så att utseendet bättre stämmer överens med er egen grafiska profil.

För att kunna implementera en widget krävs minst grundläggande kunskap om html (beroende på vilken webbteknik ni arbetar med) och tillgång till företagets webbservrar.

Tillgängliga widgets:

Spåra brev, paket & pall

Ger ditt företag möjlighet att integrera vår funktion för att spåra försändelser på er egna interna eller externa webbplats.

Denna widget stödjer även "direktsök". Dvs det går att t ex i ett e-postmeddelande skicka med en klickbar länk innehållande ett kollinummer. Dock måste länken gå till den sida hos er, där widgeten har implementerats. En sida som inte nödvändigtvis behöver kunna nås från er interna eller externa webb.

Teknisk dokumentation (endast på engelska)

API

En API ger ditt företag möjlighet att integrera funktioner som finns i våra system i ditt företags system. APIs levererar endast information. Hur informationen används och eventuell grafisk presentation styr ditt företag själv över.

För att kunna göra en integration via API krävs systemutvecklingskunskaper.

Tillgängliga APIs:

Spåra brev, paket & pall

Ger samma svar som widgeten ovan men utan grafiskt gränssnitt. Kan t ex användas ifall man vill fylla på orderstatus från det egna systemet med transporthändelser från oss. Kan även användas vid egna mobila lösningar.

Läs mer om Spåra brev, paket

Serviceställeinformation

Funktionen översätter ett mottagande postnummer till namn och adress för det ombud som ansvarar för det aktuella postnumret. Kan t ex användas av er kundtjänst för att kunna svara på frågor om vilket postombud som är en persons ordinarie ombud. Även bra att använda vid leveranser av MyPack till Norge och Finland, eftersom det är obligatoriskt att adressera paketen till ombudet i dessa länder.

Läs mer om Serviceställeinformation

Leveranstider

Ger svar på den beräknade leveranstiden för en viss transporttjänst mellan två adresser. Talar också om vilken dag försändelsen kommer levereras till mottagaren under förutsättning att hämtningen bokas före en viss angiven tid. Det går också att få veta ifall den angivna transporttjänsten inte tillhandahålls mellan de angivna adresserna.

Tjänsten kan t ex användas i en webbutik för att ange beräknat leveransdatum för kundens order.

Teknisk dokumentation (endast på engelska)