Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge

Omvandla e-handelns besökare till handlande kunder

När e-handelsverksamheten har kommit igång och besökarna har hittat dit är det dags att omvandla besökarna till handlande kunder genom att erbjuda bland annat täckande produktinformation och säkra och smidiga betalningslösningar.

Från besökare till köpare

Den största utmaningen för webbutiker är att få besökarna på hemsidan att köpa. ”Tid är en bristvara för dagens konsumenter, så man måste erbjuda dem smidiga lösningar. Försök att förenkla”, säger Carin Blom, e-handelsexpert på PostNord Sverige.

Det finns några allmänna saker att tänka på när det gäller att öka konversionsgraden.

  • Produkterna måste vara lätta att hitta och alla eventuella hinder som kan påverka köpbeslutet ska minimeras.
  • Köpprocessen måste göras enkel för kunden; att börja med en smidig betalningslösning är ett bra första steg. Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ kan också öka kundernas tillit till webbutiken.

Betalningshändelsen

Det är extremt viktigt att erbjuda enkla betalningsmetoder så att kunden bestämmer sig för att köpa produkten och känner sig trygg såväl under betalningen som vid en eventuell returnering. ”När man grundar en verksamhet gör man rätt så många fel, och ett av dem rör betalningslösningar. Om du grundar en butik i Danmark och inte erbjuder möjlighet att betala med Dankort faller en stor mängd potentiella köpare bort”, säger Anders Halvarson, expert på e-handel.
 
Tumregeln är enkelhet: betalningen får inte bli ett hinder när man ska handla på nätet.

  • Använd etablerade betalningslösningar som ökar kundernas tillit till en säker behandling av betalkorts- och personuppgifter.
  • Ge kunderna alternativ (från faktura till betalning via internetbank), för i olika länder föredrar man olika betalsätt.

Bekräfta beställningen

Att skicka en orderbekräftelse är ett bra sätt att fördjupa kundrelationen, då man på så sätt skapar en direkt kontakt med kunden. Det ökar också kundnöjdheten och kundernas trygghetskänsla.

  • Orderbekräftelsen ska skickas direkt i samband med beställningen och ska innehålla en specifikation av orderinnehåll, pris samt leveransmetod och -tid.
  • Det svåra är att uppskatta vilken tid den interna logistiken kräver: Om produkten finns i lager, hur lång tid tar det då att plocka och packa den? När kan man överlämna försändelsen till transportföretaget för distribution?
  • Det är viktigt att känna sin målgrupp och kunna förutspå vilken typ av information kunderna vill ha, hur mycket och hur ofta de vill ha den.