E-handel före köp
Upplevelsen av att handla online blir allt viktigare för dina kunder, avgörande för affären kan vara om leveransalternativen är enkla och tydliga. Redan innan köp vill kunden veta när, hur och var leveransen kommer att ske, vem som står för den och självklart också vad det kommer att kosta.
Tänk igenom vilka funktioner du vill ha i din e-handel och att de bör spegla din ambitionsnivå med din verksamhet. Själva plattformen för e-handel bör stödja dessa funktioner, samt viktiga generella funktioner, såsom mobilanpassning.
Flexibel leverans för dina kunder
För nya eller tillfälliga kunder kan möjligheten att välja rätt leveransalternativ vara skillnaden mellan en vunnen eller förlorad affär. Det ska vara enkelt att välja och det ska finnas fler alternativ att välja mellan. Vi hjälper dig att göra det enklare för dina kunder genom lösningar som ger fler valmöjligheter vid köp och leverans.
Mobilanpassa din e-handelssajt
Att anpassa sin e-handelssajt till mobilen innebär så mycket mer än att göra samma sak på en mindre skärm. Mobilen används på ett helt annat sätt än en dator, vilket också innebär helt andra utmaningar.
Undersökningen The Retail Week survey/E-barometern 2018* visar att
- 85% anser att det viktigt att få välja hur en vara ska levereras
- 93% vill ha information om hur och när leveransen sker
- 74% skulle handla oftare på nätet om de fick ökad kontroll över leveransen
- 87% anser att enkla returrutiner är viktigt när man handlar från en webbutik
Var tydlig med möjligheterna som finns kring leveransen. Kan du i checkouten svara på när, var och hur din kund får sin vara?
Välj e-handelsplattform
Det finns idag en rad olika e-handelsplattformar att välja mellan – alltifrån gratisvarianter till professionella system. Generellt finns tre kategorier av plattformslösningar:
- Standardiserade plattformar – färdiga lösningar med olika funktionalitet.
- Open source – system med öppen källkod, vilket ger lägre kostnader men kräver teknisk kompetens.
- Bygg egen, till exempel med extern hjälp – konsult eller webbyrå.
Tänk igenom vilka funktioner du vill ha i din e-handel och att de bör spegla din ambitionsnivå med din verksamhet. Plattformen bör stödja dessa funktioner, samt viktiga funktioner generellt, såsom mobilanpassning.
Delivery Checkout är en widget till e-handlarens webbutik som gör det enkelt för konsumenten att välja hur den köpta varan ska levereras.
Välj transportadministrativt system (TA-system)
Enkelt förklarat är ett transportadministrativt system ett datasystem som används för att boka transporter hos en transportör, skriva ut fraktsedlar och spåra försändelser. Det finns ett antal TA-leverantörer på marknaden idag, däribland PostNords egna TA-system Pacsoft Online.
Välj fraktleverantör
Behoven av leveranssätt ser olika ut beroende på verksamhet. Frågor man kan ställa sig är om man skickar ofta, om ens varor är skrymmande eller om ens varor är väldigt värdefulla. Om du snabbt och enkelt vill komma igång och få iväg några enstaka försändelser per dag, erbjuder PostNord en rad olika sätt att frakta dessa på.
6 tips för bättre e-handel
Att skapa en sömlös köpprocess som uppfyller kundens alla behov – från köp till leverans – är viktigt för dagens e-handelskunder. Vi har tagit fram sex rekommendationer för hur du kan förbättra dina kunders köpupplevelse.
Läs vår guide 6 steg för bättre e-handel