E-handel efter leverans
För att skapa en köpupplevelse som håller hela vägen är det viktigt att underlätta om kunden vill returnera en vara. Om det är enkelt att lämna tillbaka varor är chansen större att kunderna återkommer.
Se till att du har en tydlig returpolicy
- Med en tydlig policy undviker du onödiga missförstånd.
- Tydlighet inger förtroende för att våga handla hos just dig, eftersom överraskningar och osäkerhet kan förebyggas genom tydlig information.
- Läs om hur vår tjänst PostNord Return Drop Off gör det lättare för dina kunder att returnera.
- PostNord Return Pickup för retur av tyngre försändelser eller om mottagaren vill att PostNord hämtar returen på hemadressen.
Gör det enkelt att returnera
- Möjliggör egen utskrift av returfraktsedel.
- Beskriv tydligt hur kunden ska förpacka varan.
- Om man inte har möjlighet att erbjuda fria returer, kan ändå processen göras smidig för kunden.
- Hänvisa gärna kunden direkt på webbplatsen till befintliga lösningar att själv ordna med returen på ett kostnadseffektivt sätt.
- Guider, instruktioner steg-för-steg och korta filmer är ytterligare bra sätt för att besvara tänkbara.
Med PostNord kan dina kunder hantera sina returer direkt i mobilen.
Ta emot retur
Att ta emot returer är kostsamt. Returen måste kontrolleras, lagerföras och pengarna återbetalas. Returhantering bör ske så snabbt och effektivt som möjligt, för att kunna göra kunderna nöjda. Byten och reklamationer tar lång tid för konsumenten eftersom ersättningsvaran först skickas när returen är mottagen och kontrollerad.
Återbetala eller skicka ny vara
Beroende på om kunden vill byta en vara eller returnera helt ser processen olika ut. Vid en retur ska pengar återbetalas och varan föras in i lagersaldot igen. Om kunden istället vill ha en ny vara blir det till en ny order och hanteras i det vanliga flödet.
Som e-handlare är det viktigt att vara transparent med eventuella återbetalningar. Många kunder ringer till kundservice och frågar när deras pengar kommer in på kontot.
Kunduppföljning
Kunduppföljning är en viktig del i marknadsföringen och bör ske oavsett om retur har skett eller inte. Efter en retur bör man återkoppla till kunden om att returen är mottagen samt ge information om eventuell återbetalning eller när ny vara skickas.
Kontinuerlig kunduppföljning görs för att identifiera förbättringsområden i köpupplevelsen. Man kan rikta erbjudanden till kunder som returnerat, med App PostNord kan dina kunder lämna feedback direkt.