Så bygger du en omnikanallösning
Många företag brottas med hur de ska få sina systemlösningar att klara en övergång till omni-channel, i allt från kundbemötande till betalningslösningar, lagersaldon och returer. Så här får du får ditt lapptäcke av system att jobba ihop så att du kan vara där kunderna finns, oavsett kanal.
1. Bygg bra systemarkitektur
Att sätta upp en arkitektur som inkluderar alla verksamhetssystem och behandlar all relevant data är avgörande för en fungerande omnikanallösning. Systemen måste kopplas ihop på rätt sätt och det ska vara tydligt vilket system som äger informationen.
2. Ta rätt hjälp
Om du tar hjälp av en extern partner eller systemleverantör för att omnianpassa, så var noga med referenser och försök nå andra kunder som har verksamhet liknande din och hör om deras erfarenhet. Var noga med kostnadsberäkningen. Sätt också av en rejäl budget och se till att ha dedikerad personal med digital kompetens.
3. Lär känna din kund
Lär känna dina kunders behov och ta reda på hur de vill nås med information och leveranser. Möt dem i den kanal de vill befinna sig och se till att de får samma bild av dig oavsett om det är på hemsidan, i butik, e-post, i en trycksak eller i sociala medier.
4. Realtidsinfo
I den bästa av omnivärldar har du tillgång till rätt data i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Se till att informationen samlas in, sorteras och att du har tillgång till den i realtid, oavsett kanal.
5. Utnyttja potentialen
I all information som dina system samlar in finns outnyttjad potential att förbättra processerna och få nöjdare kunder. Se informationsflödet som en strategisk resurs istället för svårhanterlig data.
6. Glöm supersystemet
Det finns inget system som kan lösa alla dina problem, lösningen ligger i att bygga upp en fungerande infrastruktur mellan olika system och kanaler. Omnianpassning är komplicerat, tar tid och kostar pengar.