Mobilanpassa e-handelssajten
Tänk på detta
Mobilanpassning
Att anpassa sin e-handelssajt till mobilen innebär så mycket mer än att göra samma sak på en mindre skärm. Mobilen används på ett helt annat sätt än en dator, vilket också innebär helt andra utmaningar.
Hastigheten
Se till så att informationen kommer snabbt, så att inte användaren fastnar på vägen mot ytterligare produktinformation eller i betalningsprocessen. Med lägre bandbredd över till exempel 3G är det särskilt viktigt att mobil- sajten är snabb.
Presentationen
Plocka russinen ur kakan. Ju mindre skärm, desto större krav på enkel och renodlad information. Våga utnyttja möjligheten att ha en testdriven sajt och optimera mot det alternativ som ger bäst resultat.
Betalningen
Undvik krångliga och säker- hetsmässigt riskfyllda krav på kreditkortsupplysningar. Minska barriärerna med att koppla personnumret till betalfunktionen eller använd klassisk fakturabetalning i stället.
Flödet
Ha så få steg som möjligt vid exempelvis transaktioner. Tänk noga igenom vilka steg som verkligen är nödvändiga och komprimera flödet.
Produktkommunikationen
Tydlighet Är A och O, liksom att kreativt utnyttja de digitala möjligheterna. Video och 3D är ett par exempel, men även kopplingen till sociala funktioner, som exempelvis nischade digitala plattformar där det finns många relevanta besökare.