Fråga efter mer information eller en offert
PostNord har lösningar för alla logistikbehov.
Ligger du i startgroparna för kommersiell import av varor från länder utanför EU? Här är vad du bör tänka på innan du sätter igång.
Ta reda på om det behövs licens för att importera varorna. Annars kan du får problem när de kommer in i landet. Kolla även upp tullsatsen, så att du har med den i din ekonomiska kalkyl.
Man behöver ett EORI-nummer för att importera varor till Sverige/Danmark/Finland. EORI-numret används vid all kontakt med tullmyndigheten i EU-länder. EORI-numret skaffas hos Tullen.
Om du ska importera regelbundet är det bra att ansöka om tullkredit. Då skickar Tullverket en faktura för tull och införselmoms direkt till dig. Om du inte har tullkredit får speditören ligga ute med moms och tull, och sedan fakturera det vidare, vilket betyder att du måste betala betalningsförmedling. Med eget kredittillstånd slipper du dessa avgifter.
Ska du själv stå för frakten hela vägen? Eller betalar leverantören en del av fraktkostnaderna i avsändningslandet, som upphämtning, terminalavgift och arvoden? Leveransvillkoren bör vara tydligt specificerade i avtalet med leverantören av produkterna du ska importera. Visst är det praktiskt att få frakten ordnad hela vägen. Nackdelarna är att du då inte har kontroll över transportsätt, vilken logistikleverantör som används, och hur lång tid det tar att få hem varorna. Leverantören kanske inte heller väljer den metod som är mest kostnadseffektiv. Fundera därför över hur mycket kontroll du vill ha över frakten.
Ett bra emballage är a och o när det gäller leveranser, oavsett om varorna ska skickas inom landet eller kommer från andra sidan jorden. När det gäller sjötransport är det viktigt att tänka på om godset är känsligt för fukt, då bör det finnas något avfuktande i kartongerna. Diskutera med leverantören av varorna hur godset ska emballeras, och specificera eventuellt detta i avtalet.
Valet av transportsätt baseras helt på storlek på sändning, varornas värde och vilken ledtid din transport tål. Olika artiklar kan dessutom lämpa sig för olika typer av frakt. Vissa kanske måste flygas, medan andra kan gå på sjön och komma fram efter en månad. En mix av transportsätt är ofta en bra lösning. När du tar in offert från logistikleverantörerna gäller det också att fråga om alla kostnader ingår, eller om det är något som tillkommer.
Kontrollera om du har, eller behöver, en varuförsäkring. Försäkring är inget krav. Men tänk på att alla transportörer och speditörer endast har ett begränsat ansvar för godset, enligt NSAB 2000, Nordisk Speditörsförbunds Allmänna Bestämmelser. Enligt dessa bestämmelser beräknas speditörens ekonomiska ansvar på vikt, inte på värde. Vanligast är att ha varuförsäkring som ett tillägg till företagsförsäkringen. Logistikleverantören kan också sälja varuförsäkring för en specifik leverans eller för alla leveranser som går i deras regi.
När varorna kommer in till landet måste någon ta hand om dem, förse dem med adresser, och se till att de distribueras vidare. Antingen gör du det själv, eller så anlitar du en leverantör av tredjepartslogistik, TPL, som gör det åt dig. Om du inte vill betala tull och införselmoms förrän varorna lämnar lagret ska du anlita en logistikleverantör som har ett tullager. Ett tullager kräver speciellt tillstånd, så de flesta köper det som tjänst.
PostNord har lösningar för alla logistikbehov.