Bli vän med returflödet!
Gör rätt från början!
Kostnaden för att rekrytera nya kunder är hög och kunden blir oftast inte lönsam förrän efter andra eller tredje köptilllfället. Se till att eliminera misstag i leveranskedjan så att nya kunder får en bra köpupplevelse. Se till att rätt vara skickas, att den är hel, rätt emballerad och att den skickas inom utlovad tid. Returer på grund av försening, fel eller skada kostar inte bara frakt, de kostar en kund.
Fånga upp kunskapen
Varje retur är en värdefull informationskälla! Genom att analysera returerna kan du lära känna dina kunder, hitta förbättringsmöjligheter i lager, transporter och sortiment och åtgärda fel tidigare i kedjan nästa gång. Det bästa sättet att minska returer är att lära av sina egna misstag.
Ha koll på produkterna i retursystemet så kan du också sälja dem på nytt, utan att de först ska fraktas tillbaka. Utnyttja det "lager på väg" som returerna faktiskt är.
Lita på kunden
Om en kund vill returnera en defekt vara kan det många gånger spara tid, pengar och miljö att låta kunden själv slänga eller ta hand om återvinningen av varan istället för att returnera den. Lita på kundens bedömning, då går det också snabbare att få en ny vara utskickad.
Ha en strategi för fraktpriser
Fri frakt och fria returer har blivit standard i vissa branscher. Men även fria frakter kostar och kan uppmuntra ett ohållbart köpbeteende där kunderna vänjer sig vid att frakter är gratis. Det ger onödiga transporter och gör det svårt att nå lönsamhet. Analysera vilka kunder som är lönsamma och ta fram en strategi för prissättningen av frakterna. Kanske kan fri frakt gälla första köpet, köp över ett visst ordervärde eller bara för lönsamma kundgrupper?
Både branschen och miljön tjänar på att gynna hållbara köpbeteenden, utan onödiga transporter.