Postnordin sovellusten ja verkkosivustojen käyttöehdot
Voimassa 10.3. 2025 alkaen
Näitä ehtoja sovelletaan kaikkeen Palveluiden käyttöön, lukuun ottamatta Palveluiden kautta tilattuja tai saataville asetettuja toimintoja tai palveluita. Selvyyden vuoksi asiakassopimukset, luottosopimukset, etäsopimusehdot ja muut PostNord-konserniin kuuluvan yrityksen kanssa tehdyt palveluja ja/tai tuotteita koskevat ehdot ja sopimukset ovat ensisijaisia näihin ehtoihin nähden.
1. Asiakkaan velvollisuus
Asiakkaan on noudatettava ja sovellettava PostNordin kulloinkin antamia suosituksia ja ohjeita. Tällaisia suosituksia ja ohjeita annetaan Palveluiden tai muun digitaalisen kanavassa tai niiden kautta. Palveluiden käyttö edellyttää, että asiakkaalla on tarvittavat laitteet, ohjelmistot ja Internet-kapasiteetti, jotka saattavat vaatia säännöllisiä päivityksiä. Internet-maksut ja muut tietoliikennemaksut, joita Palveluiden käytöstä saattaa aiheutua, ovat Asiakkaan vastuulla. Optimaalista käyttöä varten Asiakkaan on oltava kirjautuneena sisään PostNord-tilillä (PostNord-tiliä koskevat erilliset ehdot).
2. PostNordin velvollisuudet
Palvelut ovat normaalisti käytettävissä joka päivä lukuun ottamatta huolto- ja päivitysaikoja. Palvelujen laajuus voi vaihdella ajoittain. PostNord ei takaa, että Palvelut tarjotaan ilman ongelmia, virheitä tai viivästyksiä. Jos Palvelut eivät toimi tarkoitetulla tavalla, Asiakas voi ilmoittaa tästä PostNordille Palvelujen asianomaisen toiminnon kautta tai PostNordin asiakaspalvelun kautta. PostNord korjaa ongelman sillä tavalla ja siinä ajassa, jonka PostNord katsoo kussakin yksittäistapauksessa toimivammaksi.
3. Soveltamisala ja muutokset
PostNordilla on oikeus päivittää ja parantaa palveluja uusilla toiminnoilla ilmoittamatta siitä Asiakkaalle, ellei laki toisin edellytä. PostNord pyrkii kuitenkin jakamaan tietoa tällaisista päivityksistä ja parannuksista, jotka ovat ajoittain tarpeellisia. PostNordilla on oikeus muuttaa palveluja teknisistä syistä, kuten tietoturvan, kapasiteetin, skriptien tai sovellusten vuoksi. Palveluihin sovellettavat ehdot julkaistaan aina. Asiakas hyväksyy, että PostNordilla on oikeus muuttaa ehtoja ajoittain sopimuskauden aikana. Jos muutos on todennäköisesti Asiakkaalle olennaisesti epäedullinen, PostNord ilmoittaa siitä Asiakkaalle vähintään viisitoista (15) päivää ennen muutoksen voimaantuloa. Sovellettavasta lainsäädännöstä, määräyksistä tai viranomaisista johtuvat muutokset tulevat kuitenkin voimaan välittömästi. Asiakas on aina itse vastuussa siitä, että hän pysyy ajan tasalla voimassa olevista ehdoista. Jos asiakas ei hyväksy muutosta, hänellä on oikeus lopettaa käyttö. Jos Asiakas jatkaa Palveluiden käyttöä sen jälkeen, kun ehtojen muutos on tullut voimaan, katsotaan, että Asiakas on hyväksynyt muutoksen.
4. Sallittu käyttö
Asiakkaalle myönnetään oikeus ladata, asentaa ja käyttää Palveluita matkapuhelimeen, tablettiin tai muuhun nimettyyn laitteeseen (jäljempänä yhteisesti "Laitteet") siinä laajuudessa kuin on tarpeen, jotta Asiakas voi käyttää Palveluita näiden ehtojen mukaisesti. Asiakas ei saa, lukuun ottamatta pakottavan lain, ehtojen tai mahdollisten avoimen lähdekoodin komponenttien lisenssiehtojen mukaisesti, yrittää kopioida, dekompiloida, hajottaa, purkaa, johtaa koodia, purkaa salausta, muokata tai luoda johdannaisia tuotteita. Palveluiden tai niiden osien käyttö voi edellyttää, että Asiakas hyväksyy ylimääräiset erityisehdot ja/tai rekisteröityy jollakin tavalla PostNordille ja hyväksyy siten niissä määritellyt ehdot. Käyttämällä palveluita Asiakas hyväksyy, että PostNord ehtojen mukaisesti rekisteröi ja kokoaa tiedot, jotka Asiakas syöttää tai jotka syntyvät Palveluiden käytön kautta.
5. Sijaintitieto
Jotta tietyt Palveluiden toiminnot toimisivat täysin, laitteen sijaintitiedot voivat olla tarpeen.
6. Palvelujen ylläpito ja rajoitukset
PostNord pidättää oikeuden päivittää, parantaa, muuttaa, rajoittaa väliaikaisesti tai pysyvästi tai sulkea Palvelut tai pääsyn Palveluihin milloin tahansa ilman vastuuta tai korvausvelvollisuutta. PostNord ei ole velvollinen tarjoamaan minkäänlaista tukea tai ylläpitoa palveluille sen lisäksi, mitä pakollinen kuluttajalainsäädäntö saattaa edellyttää.
7. Immateriaalioikeudet
PostNord tai sen lisenssinantajat omistavat kaikki immateriaalioikeudet Palveluiden sisältöön, mukaan lukien sen taustalla oleva teknologia ja ohjelmistot. Mitään näissä ehdoissa ei saa tulkita tai ymmärtää niin, että PostNord myöntäisi Asiakkaalle muita immateriaalioikeuksia kuin mitä näissä ehdoissa on mainittu. Asiakas saa käyttää Palveluissa olevaa materiaalia ja tietoa, mukaan lukien tavaramerkit, grafiikka, logot, painikkeiden kuvakkeet, kuvat, ohjelmistot (objektikoodi), ainoastaan sillä tavalla, jolla ne on tarjottu Palveluissa.
8. Sopimusaika
Asiakkaalla on oikeus peruuttaa ja lopettaa Palvelujen käyttö milloin tahansa. Jos Asiakas haluaa lopettaa sovelluksen käytön, Asiakkaan on poistettava se. PostNordilla on oikeus oman harkintansa mukaan välittömästi keskeyttää tai tilapäisesti estää Asiakkaan oikeus käyttää Palveluja seuraavissa tapauksissa:
- Asiakas käyttää Palveluita vastoin tämän sopimuksen ehtoja ja tarkoitusta.
- On perusteltua syytä epäillä, että Palveluita käytetään väärin, väärinkäytetään tai käytetään muihin kuin tässä mainittuihin tarkoituksiin.
- On perusteltua syytä epäillä, että Asiakas ei täytä velvoitteitaan PostNordia kohtaan.
- Asiakas rikkoo lakeja tai määräyksiä.
- On olemassa muita perusteltuja epäilyjä väärinkäytöksistä.
9. Vastuu
Ellei pakottavassa kuluttajalainsäädännössä toisin säädetä, sovelletaan seuraavia vastuunrajoituksia. Palvelut tarjotaan sellaisena kuin ne ovat, ja PostNord kieltäytyy kaikista nimenomaisista tai epäsuorista takuista. PostNord ei ole vastuussa mistään epäsuorista vahingoista tai menetyksistä, jotka aiheutuvat siitä, että Asiakas käyttää Palveluja. PostNord ei siten ole vastuussa mistään vahingosta tai menetyksestä, joka johtuu (mutta ei rajoitu) seuraavista seikoista:
- Palvelut eivät ole käytettävissä, eivät toimi tai niissä esiintyy virheitä, häiriöitä tai ongelmia.
- Palvelut on estetty Asiakkaalta virheellisillä perusteilla tai syillä.
- Palveluissa jaetuissa tiedoissa on puutteita tai virheitä.
Mahdolliset vaatimukset PostNordia vastaan on esitettävä vuoden kuluessa todellisesta tapahtumasta. PostNordin enimmäisvastuu on rajoitettu 50 000 Ruotsin kruunuun. PostNord ei ole vastuussa siltä osin kuin virhe tai viivästys johtuu ennakoimattomista tapahtumista tai olosuhteista, jotka ovat PostNordin hallinnan ulkopuolella.
10. Henkilötiedot
Kun PostNord käsittelee henkilötietoja näiden Palvelujen puitteissa, PostNordia pidetään sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaisena rekisterinpitäjänä. Lisätietoja PostNordin suorittamasta henkilötietojen käsittelystä ja sen rekisteröidyn oikeuksista, jonka tietoja käsitellään, on PostNordin yksityisyydensuojailmoituksessa osoitteessa www.postnord.fi/yksityisyydensuoja/.
11. Peruuttamisoikeus
Asiakas ymmärtää, että Palveluihin ei ole peruutusoikeutta sen jälkeen, kun ne on ladattu ja/tai kun niitä on alettu käyttää. Sovelluksen poistaminen on aina mahdollista, minkä jälkeen PostNord ei käytä aktiivisesti evästeitä tai kerättyjä henkilötietoja.
12. Laki
Palveluiden käyttöön ja näiden ehtojen soveltamiseen sovelletaan Ruotsin lakia. Jos Asiakas on kuluttaja ja hänen kotipaikkansa on toisessa ETA-maassa, sovelletaan kuitenkin kyseisen maan lakia, jos kyseinen laki tarjoaa Asiakkaalle paremman suojan.
13. Riita
Jos riita syntyy, osapuolten olisi ensin pyrittävä ratkaisemaan se vapaaehtoisella sopimuksella. Jos kuluttaja haluaa apua riidan ratkaisemisessa paikallistasolla, hän voi kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Jos osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, riita-asian voi tutkia Ruotsin kansallinen kuluttajariitalautakunta (ARN) (www.arn.se), Box 174, 101 23 Stockholm.
Jos kuluttaja asuu toisessa Pohjoismaassa, riita voidaan käsitellä siellä.
Tanska: Forbrugerklagenævnet: http://www.forbrug.dk/klagemuligheder-og-ankenaevn.
Suomi: Kuluttajariitalautakunta/ Konsumenttvistenämnden https://www.kuluttajariita.fi/fi/index.html.
Norja: Forbrukerrådet http://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/.
Kuluttajat voivat myös käyttää Euroopan komission riitojenratkaisusivustoa (www.ec.europa.eu/consumers/odr), joka auttaa ratkaisemaan riitoja elinkeinonharjoittajien kanssa ilman tuomioistuinkäsittelyä. Riita voidaan käsitellä myös yleisessä tuomioistuimessa.
14. Yhteystiedot
PostNord Oy Y-tunnus 1056251-7
Osoite: Firdonkatu 2 T 81, 00520 Helsinki