Huijausviestejä on liikkeellä
Nimissämme liikkuu huijausviestejä niin sähköpostissa kuin tekstiviesteinäkin. Viesteissä saatetaan pyytää maksua tai tietojasi.
Huijausviesteissä pyydetään maksamaan esim. tullimaksu tai puuttuva toimitusmaksu ennen kuin paketti voidaan toimittaa perille tai lataamaan sovellus. Viestejä on liikkeellä niin sähköpostissa kuin tekstiviesteinäkin.
Yksi huijausmuoto on myös, että huijari ottaa Tori.fi-alustalla yhteyttä tuotteiden myyjään ja ilmoittaa ostohalukkuudesta. Huijari pyrkii siirtämään keskustelun kauppapaikasta pikaviestipalveluihin, esim. WhatsAppiin.
Huijari pyytää myyjää lähettämään tuotteen PostNordin kuljetuksella ja antaa myyjälle PostNordin sivuja muistuttavan linkin. Huijari pyytää myyjän maksukorttitietoja ja pankkitietoja, joiden huijari väittää olevan tarpeen maksun vastaanottamiseksi.
Viesteihin ei tule reagoida eikä niissä olevia linkkejä tule klikata. PostNord ei koskaan pyydä viesteissään suorittamaan maksua. PostNordin mobiilisovellus ladataan aina joko Googlen tai Applen sovelluskaupasta, ei erillisestä linkistä. Mikäli olet ehtinyt antaa tietosi, ole heti yhteydessä omaan pankkiisi. Suosittelemme myös tekemään rikosilmoituksen.
Viesteistä on PostNordin puolesta tehty rikosilmoitus ja asiaa tutkitaan.
Lue lisää, kuinka tunnistat huijausviestin ja mitä teet jos epäilet viestiä huijaukseksi.
Huomaathan, että Britanniasta saapuvien lähetysten osalta Alankomaissa toimiva kumppanimme DPD lähettää lähetyksen vastaanottajalle sähköposti- ja/tai tekstiviestin, jonka kautta vastaanottajan tulee maksaa tullimaksu ja maahantuontiverot. Poikkeusmenettely johtuu Britannian EU-erosta ja se on voimassa toistaiseksi. Lue lisää Britanniasta saapuvista lähetyksistä ja niiden tullauksesta täältä.